abonneer nu
tip de redactie
Tip de redactie
Heeft u een goede tip voor de redactie, of heeft u een nieuwswaardige of gewoon mooie foto gemaakt? Laat het ons dan weten. Let op! Dit is bedoeld voor tips. Persberichten kunt u sturen naar bureauredactie@boom.nl
Tip de redactie
Upload een foto
dossiers
Het voormalige gebouw van Stad & Esch Zuideinde en de vroegere Zuidersch...
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
Talen Recycling en de gemeente Staphorst hebben een conflict over de gro...
In de nacht van woensdag 31 oktober op donderdag 1 november ontstond er ...
Ondernemen in Meppel: Judith Veldhuis-Lampe

De bloembol

Door Judith Veldhuis-Lampe op vrijdag 5 oktober 2018 11:00
  • ignore touch

    Bloembollenteelt. © BRU/ Egbert Voerman

mail pinterest

Arnold was er al bang voor: nadat hij de crisis met veel pijn en moeite had overleefd, dreigde zijn onderneming alsnog failliet te gaan. Arnold had een bedrijf in bloembollen, De Bol BV. Hij kweekte zelf allerlei nieuwe soorten, en Arnold was ongelooflijk trots op zijn werk. Dat mocht ook wel, want van heinde en verre kwam men om zijn bollen te kopen.

Maar de crisis was zwaar geweest. Personeel was ontslagen, en Arnold had die jaren nauwelijks inkomen gehad. Gelukkig was daar De Kruiskop BV, leverancier van mest, die hem door dik en dun had gesteund en trouw was blijven leveren.

Die steun had wel wat voeten in aarde gehad. Er waren veel e-mails over en weer gestuurd, allerlei wisselende afspraken gemaakt, maar telkens weer waren Kruiskop en De Bol er uit gekomen. Tot die ene dag in oktober. De Kruiskop kwam zelf in financiële moeilijkheden, de bodem van hun reserves was bereikt en schuldeisers werden ongeduldig. Directeur Klaas Kruiskop ging in gesprek met Arnold en vroeg om betaling. ‘Betaling waarvoor?’, vroeg Arnold, ‘We hebben toch nog niets besteld?’ Maar Klaas Kruiskop geloofde daar niets van.

Hij ging de e-mails na en zijn conclusie was dat er nog best wat open stond. De heren kwamen niet tot elkaar. Sterker nog: zij gingen met flinke woorden uit elkaar.

De nood bij Kruiskop BV werd steeds hoger en als pressiemiddel bedacht Klaas dat hij het faillissement van De Bol zou aanvragen. ‘Daar zouden ze wel van schrikken en dan zouden ze wél meteen betalen’, zo dacht Klaas.

Rechtbank

De zaak diende twee weken later al bij de rechtbank. Maar de rechtbank wees het verzoek af. De rechter vond dat de vordering van De Kruiskop niet eenvoudig was vast te stellen door alle verschillende afspraken. Een uitgebreid onderzoek naar die afspraken past niet in de faillissementsprocedure. Bovendien had De Kruiskop niet aangetoond dat er meer schuldeisers waren, en dat moet wel.

De rechtbank wees het verzoek tot faillietverklaring van De Bol BV af en de De Bol kon gelukkig door met bloembollen telen. De goede verstandhouding tussen beide bedrijven was wel over; het faillissementsverzoek maakte daar direct een einde aan.