abonneer nu
Voorzet

Communicatie

Door Flip Vellinga op woensdag 29 november 2017 09:43
  • ignore touch

    Ruim 100 speculaastaartjes voor de voedselbank. © Grenzeloos Media/ Arjan Jonkers

mail pinterest

De beste gesprekken voer je nog altijd face to face.

In een wereld waarin we ons laten leiden door social media en hoofdzakelijk nog communiceren via WhatsApp, is het soms heel verhelderend om in alle rust met iemand van gedachten te wisselen.

Voorzitter Albert van Leuveren van de supportersvereniging van MSC-Amslod had dat goed begrepen, waardoor we op een verwarmd terras in de binnenstad van Meppel tot een geanimeerd gesprek kwamen. We spraken over het verleden, het heden, maar vooral over de toekomst.

Prangende vraag

Van Leuveren had eigenlijk maar één prangende vraag: wat is de beste manier om aandacht te vragen voor de activiteiten die de supportersvereniging van MSC ontplooit? Het antwoord daarop was simpel: gewoon contact opnemen met de redactie.

We zijn bijna vergeten dat we in 2017 nog kunnen bellen. Clubs maken vaak de inschattingsfout dat de redactie aan de hand van Twitter en Facebook exact weet wat er allemaal speelt.

Persbericht

Natuurlijk zijn social media een belangrijke informatiebron, maar het is onmogelijk om 24 uur per dag alle accounts van de regioclubs in de gaten te houden. Daardoor wordt er weleens iets gemist, wat vervelend is voor de betrokken verenigingen, de lezers van onze krant en de bezoekers van onze site.

Van Leuveren had de boodschap goed begrepen, want een week later ontvingen we al keurig een persbericht dat de supportersvereniging van MSC, op initiatief van Henry de Vries van het gelijknamige Meppeler administratiekantoor, 104 speculaastaartjes had afgeleverd bij de Voedselbank in Meppel.

Hans Nijland

Algemeen directeur Hans Nijland van FC Groningen was anderhalve week terug op uitnodiging van Vitesse’63 te gast in Koekange. Het had een prachtig verhaal kunnen opleveren, maar helaas was de redactie vooraf niet ingelicht.

De streekderby tussen VHK en SVBS’77 was afgelopen zaterdag verschoven naar de avond. Het had de thuisclub wellicht méér publiek opgeleverd wanneer in het voortraject beter was gecommuniceerd. Nu maakten sommige voetballiefhebbers ’s middags tevergeefs een gang naar het sportpark in Sint-Jansklooster.

Wake-upcall

Natuurlijk begrijpen we dat zeker kleine clubs niet altijd over een goed functionerende pr-afdeling beschikken. Het is vaak al lastig genoeg om voldoende vrijwilligers te vinden voor het uitvoeren van de kerntaken. Daarom is deze column ook absoluut geen verwijt aan de clubs, maar hopelijk wel een wake-upcall: dat een telefoontje of mailtje vaak al voldoende is om publiciteit te genereren.

Het voorkomt vragen en verwijten achteraf en zorgt voor een betere afstemming tussen de clubs en de pers. We hebben elkaar nodig, laten we elkaar dan ook opzoeken. Kleine moeite, groot plezier.