abonneer nu
Actueel

Charmante Jaguar E-PACE

Geplaatst op vrijdag 11 mei 2018 15:21
  • © Willem de Volder

  • © Willem de Volder

  • © Willem de Volder

pinterestmail

De E-PACE is de compacte SUV van Jaguar. Het model oogt charmant en blijkt in de praktijk uitstekend handelbaar. Ook qua ruimte geen onvertogen woord en dat geldt voor al zijn karaktereigenschappen waartoe ook ‘sportief’ behoort.

Jaguar brengt consumenten met de naamgeving van de SUV-modellen wellicht in enige verwarring. De F staat bij F-PACE niet voor ‘fors’ maar het model is het wel. De typering E-PACE en I-PACE vragen enige verklaring. De I-PACE (denk aan iPhone) rijdt volledig elektrisch en staat in de loop van dit jaar bij de dealer. De E-PACE is de ‘compacte’ SUV op brandstof. Laatstgenoemde hebben we onder de loep genomen met als uitkomst ‘zijn investering waard’.

Wit?

De instapper D150 2.0 is er vanaf 48.800 euro. Daarvoor heb je een goed gevulde E-PACE. Achter het logo van de D180 2.0 AWD Automaat met S-uitrusting schuilt een prijs van 66.700 euro. Jaguar biedt vanzelfsprekend heel veel fraais en aan de vierwielaangedreven automaat D180 2.0 met al dat fraais hangt een prijskaartje van 77.529 euro. Het enige minpuntje is wellicht zijn witte kleur. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. In zwart of donkerblauw komt de E-PACE wat voornamer over.

Standaard

De standaarduitrusting van de E-PACE omvat een flinke waslijst met onder meer Park Distance Control voor en achter, Park Assist, verkeerssignalering herkenning en snelheidsbegrenzer, WiFi-hotspot, achtvoudig verstelbare voorstoelen, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, instapverlichting, achteruitrijcamera, wielmoersloten, onafhankelijke wielophanging: voor veerbenen en achter multi-link-constructie, 10 inch kleuren touchscreen, led koplampen, hellingshoekdetectie en vierwielaandrijving. Optioneel zijn daar onder meer aan toegevoegd een dubbele uitlaat met ronde, in de achterskirt geïntegreerde eindstukken, warmte werende voorruit, glazen panoramadak, elektrisch achterklep, 19 inch lichtmetalen wielen, 12.3 inch HD virtuel instrumentenpaneel, DAB+ tuner, Head-Up Display en het Meridian audio-systeem 380W, tien luidsprekers. Ongetwijfeld is er nog meer mogelijk…

Verwennerij

Instappen maar en kennismaken met de praktische en luxe voorzieningen die de bestuurder en zijn inzittenden omarmen op een korte maar vooral ook lange rit. De cockpit is gericht op de bestuurder. Het interieur is gezinsvriendelijk, comfort leidt. Achter het stuur heb je niet het gevoel te maken te hebben met de ‘compacte’ SUV van het Engelse merk. Het zicht op de wat imposante motorkap is daar debet aan. Tijdens het rijden ontpopt de E-PACE zich als een dynamische en wendbare SUV. De auto heeft de lijnen van een coupé. De led koplampen en signature achterlichten zijn strak van snit. De bestuurder heeft de bedieningselementen binnen handbereik. Head-up display is in alle opzichten zijn investering waard. Daarmee kan de blik op de weg blijven.

Rijgedrag

De rijbeleving van de E‑PACE wordt versterkt door de volledig onafhankelijke wielophanging met geavanceerd multi-link design achter. Het draagt bij aan de balans tussen wendbaarheid en rijcomfort. Geavanceerde rijtechnologieën, zoals Active Driveline en Adaptive Dynamics, zorgen voor de wendbaarheid en het gecontroleerde rijgedrag van de E‑PACE. Die blinkt ook uit door zijn bergruimte. De middenconsole is diep en heeft uitneembare bekerhouders. Het ruime dashboardkastje leent zich voor het opbergen van spullen, die u graag bij de hand wilt houden. De vorm van de twee diepe opbergvakken in de voorportieren is berekend op een grote variatie aan voorwerpen.

Motor

Niet alleen privé maar ook zakelijk staat de E-PACE borg voor een goed voorkomen. Tijdens de eerste rit, sterker nog na tien kilometer op de snelweg in de file, gaat het raampje van ‘mijn buurman’ in een Audi A6 open. ‘Meneer, mag ik u storen? Hoe bevalt uw Jaguar en is dit de elektrische versie.’ Een voorval dat zich niet zo vaak voordoet, waaruit blijkt dat de E-PACE aanspreekt maar ook dat autominnende Nederlanders nieuwsgierig zijn naar zijn elektrische broer, de I-PACE. De heren stellen we gerust en met hun vraag geven ze aan gecharmeerd te zijn van het model. Zonder overigens te vragen naar de motorisering. De aanschaf van de 180 pk sterke diesel, is een weloverwogen keuze. In de toekomst kan de belastingwetgeving daar overigens zwaar op leunen.

Maar Jaguar levert de E-PACE ook met sterke, zuinige, vlot reagerende en efficiënte Ingenium-benzinemotoren. Over prestaties gesproken: de D180 is geen snelheidswonder. De uitvoering gaat in 9,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 205 km/u en het koppel van 430 Nm bij 1.750 tpm zegt voldoende over zijn reactievermogen. De E-PACE is een model dat smaakt naar meer, maar dan wel liever een benzine-uitvoering of misschien toch maar eens proeven van de elektrische I-PACE.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.