abonneer nu
Lokaal autonieuws

Bert Winters 40 jaar gezicht van Toyota Van der Linde

Geplaatst op vrijdag 5 oktober 2018 15:03
  • © Frens Jansen

pinterestmail

Meppel - ‘Je zou het niet zeggen, maar ‘onze’ Bert is maandag 1 oktober veertig jaar bij ons in dienst. Dat laten we niet ongemerkt voorbij gaan,’ zo nodigen de familie Van der Linde en het Team Toyota van der Linde Meppel de klanten zaterdag 6 oktober op de koffie in het bedrijfspand op Blankenstein.

Jubilaris in kwestie is Bert Winters, de 59-jarige service adviseur/receptionist van Toyota van der Linde Meppel. De gewaardeerde en geliefde Nijevener Winters onderstreept het nog maar eens: ‘Het is een mooi jubileum, maar zeker géén afscheid. Toch wil ik klanten en relaties graag persoonlijk bedanken voor het vertrouwen dat zij al die jaren in mij stellen.’

Veertig jaar in dienst bij één en de zelfde werkgever, begint ook in de autobranche een zeldzaamheid te worden. Winters bedrijfstrouw betekent trouwens niet dat hij niet anders dan ‘baliewerk’ heeft verricht. Of nimmer een andere koers van zijn loopbaan overwoog. Aan ambitie of leergierigheid heeft het Bert Winters juist nooit ontbroken.

Hij solliciteerde wel eens op een andere vacatures of functies, studeerde in de avonduren en deelde ervaring en kennis als docent met jonge Nederlandse autodealers. ‘Dat ik al veertig jaar bij Toyota Van der Linde werk, zegt net zoveel over mijn werkgever en collega’s, dan over mij,’ beseft Winters. Van der Linde en alle collega’s boden de ruimte om te worden wie ik nu ben binnen het bedrijf en als persoon. Ik heb mij hier altijd op mijn plek gevoeld.’

Magazijn

Bert Winters maakte als magazijnmanager, receptionist en servicemanager een groot deel mee van de ontwikkeling van Toyota Van der Linde. Kort nadat Jan van der Linde de Jonge magazijnbediende Winters, op 1 oktober 1978 in dienst nam, werd achterin de Nijeveense boerderij een nieuw materialen magazijn ondergebracht. Met zijn opleiding magazijn management vond Bert weer een ‘mooie nieuwe uitdaging’. Want drie jaar had hij al gewerkt bij autobedrijven. ‘Het werk bij Toyota van der Linde groeide vanzelf een andere kant op. Steeds vaker stond de telefoon te rinkelen, terwijl één van de broers Van der Linde ook druk bezig was. Dan nam ik de telefoon op en groeide langzaam maar zeker in de functie van receptionist. Banden vernieuwen, onderhoudsbeurt inplannen,’ vertelt Bert Winters met bijbehorende anekdotes.

De officiële merkdealer en Nijeveense familiebedrijf, zette ‘een grote stap voorwaarts’ naar de nieuwbouw van showroom en garage in Meppel. Bert Winters verhuisde in de jaren negentig mee. ‘Natuurlijk was dat een overgang, maar het bleef het zelfde vertrouwde autobedrijf. Het dorpse, de sociaal betrokken aard van het bedrijf, worden bepaald door de mensen die er werken,’ zegt geboren en getogen Nijevener, Bert Winters.

Stenen

‘Klanten zijn stenen waarvan het bedrijf is gebouwd. Dienstverlening is de specie. Goede service is erop gericht om te binden,’ leerde Winters de afgelopen veertig jaar uit ervaring. Altijd direct in contact met klanten, gaf zijn werk Winters steeds meer voldoening. Het bood volop mogelijkheden zich te ontwikkelen en één van de gezichten van Toyota Van der Linde te worden. ‘Omgaan met klanten is een kwestie van vertrouwen. Je doet zaken, maakt afspraken. Dat moet altijd in orde zijn. Alle facetten van de mensen kom je tegen. Met mooie en ook wel eens lastige kanten. Maar die heb ik ook,’ lacht Bert gemoedelijk.

Toyota Nederland bood receptionisten bij zijn merkdealers de training tot Master Service Adviser. Bert Winters greep de kans met beide handen. Hij volgde een vijfjarig traject tot klanten en onderhoudsmanager. ‘Het trainingsprogramma oversteeg je eigen functie, je leerde stuk ook een stuk autotechniek en de ontwikkeling daarin. Hybride rijden, autonoom autorijden, autonavigatie. En vooral: ‘Wat staat nog te komen? Welke kant gaat de autowereld op? De ontwikkeling van de autotechniek boeit me nog steeds, zegt Winters.

Beste receptionist

In 1995 hielden Toyota-importeurs wereldwijd wedstrijden om de beste receptionisten, verkopers en monteur van hun land te verkiezen. Bert Winters deed mee, behaalde een derde plek en werd in 1997 de Beste Toyota-receptionist van Nederland. Met die titel op zak deed hij in Brussel mee aan het ‘EK’. Dat waren jaren dat Bert - ‘nooit van het dorp gegaan’ – Winters veel van de wereld zag. Zijn vierde plek op de European contest leverde hem een reis naar Japan op. ‘Heel bijzonder om te beleven.’

Samen met 150 vertegenwoordigers en gasten van importeurs bezocht Bert Winters de Toyota-fabriek, buffetten en oude tempels. Hij suisde in de bullettrain, maar brengt als autoliefhebber het liefst in herinnering: ‘In 1998 mocht ik in Japan in de eerste Prius rijden. De hybride auto kwam pas twee jaar later in Europa aan.’

Plezier

Winters weet ook te relativeren. ‘Ik heb wel mijn best gedaan, maar ik heb altijd de ruimte gekregen van de familie Van der Linde en mijn collega’s, om te groeien in mijn vak. Bij Toyota van der Linde werk ik met jongere en ervaren collega’s. Nog elke dag met plezier. ‘

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.