abonneer nu
TestRitten

Nissan Leaf eerder in prijzen dan in showroom

Geplaatst op vrijdag 23 februari 2018 17:10
  • © Nissan

pinterestmail

De nieuwe Leaf valt in de smaak. Nog voor de marktintroductie in februari heeft de elektrische Nissan zijn eerste internationale prijs al binnen. De Consumer Technology Association in Amerika kende het model de 'CES Best of Innovation award', toe.

De waardering heeft vooral betrekking op de ProPilot-technologie, de opmaat naar autonoom rijden en op de e-Pedal. Met die technologie kunnen bestuurders de auto starten, wegrijden, versnellen, snelheid minderen en stoppen met gebruik van maar een pedaal. Als dat wordt losgelaten door de bestuurder, dan zorgen regeneratie en mechanische remmen ervoor dat de auto tot stilstand komt. Het gebruik van het rempedaal vermindert in de praktijk met 90 procent. ProPilot is ontworpen voor gedeeltelijk autonoom rijden op een rijstrook op de snelweg en voor gebruik in fileverkeer. Het controleert automatisch de afstand tot een voorligger bij ingeschakelde Intelligent Cruise Control. Het kan de bestuurder eveneens assisteren om de auto binnen de lijnen van de rijstrook te houden.

Groter bereik

De nieuwe versie biedt een nog groter rijbereik en valt op door zijn dynamische design en verbeterde connectiviteit. Ook biedt de Leaf meer praktische innovaties en technologieën dan menig andere elektrisch aangedreven auto. Zeker de mogelijkheden om de batterij van te gebruiken voor energievoorziening thuis of als component in vehicle-to-grid projecten zijn interessant voor de gebruikers.

Energieleverancier

De 100 procent elektrische auto heeft een tweerichtingen-laadmogelijkheid. Dat betekent dat hij de batterij verbindt met de omgeving en zo stroom kan leveren aan het elektriciteitsnet via de laadverbinding thuis of op het werk. Voorbeeld: de zonnepanelen op het dak leveren even niet genoeg energie om de auto op te laden of voor andere zaken. De Leaf, die nog voldoende stroom aan boord heeft, geeft op dat moment zijn stroom af en kan weer worden opgeladen als ‘de zon doorbreekt’.

Design

De Leaf heeft een lengte van 4,48 meter, een breedte van 1,79 meter, een hoogte van 1.54 mm en een wielbasis van 2,70 meter. Deze afmetingen omvatten een slank profiel en een goede aerodynamica. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt Cw 0,28. De lichtsignatuur in de boemerangvormige koplampen zijn herkenbaar als Nissan-designtaal. Dat geldt ook voor de V-motion grille, terwijl blauwe elementen, zoals bij de grille en in achterbumper, het emissieloze karakter van de auto onderstrepen. De bagageruimte heeft een inhoud van 435 liter. Die is te vergroten dankzij de in twee delen (60/40) neerklapbare achterbank, waardoor de auto zich uitermate goed leent voor uiteenlopende toepassingen.

Grotere actieradius

De nieuwe 40 kWh-elektromotor levert 110 kW vermogen en een koppel van 320 Nm. Waarden die goed zijn voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden. De auto biedt op een volle batterij een actieradius van zo’n 370 kilometer. Er komt nog een versie die 400+ kilometers aan actieradius heeft. Het veiligheidspakket bestaat uit: zes airbags, Isofix, ABS, Electronic Brakeforce Distribution, Brake Assist en Hill Start Assist. Verder is de Leaf voorzien van Lane Departure Warning, Intelligent Lane Intervention,Traffic Sign Recognition, Blind Spot Warning en Intelligent Emergency Braking met voetgangersherkenning. De Leaf is leverbaar in vier uitvoeringen: Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna. De instapprijs bedraagt 33.990 euro. Particuliere kopers krijgen bij een nieuwe Leaf 40 kWh naar keuze een wallbox om de auto thuis op te kunnen laden of een snellaadtegoed bij Fastned ter waarde van 1.210 euro.

Evolutie

Meer dan 283.000 consumenten hebben al gekozen voor de eerste generatie van de Leaf, waarvan de verkoop in 2010 startte. Tot op heden zijn al meer dan 11.000 orders voor de nieuwe generatie genoteerd vanuit heel Europa, terwijl het nieuwe model nog niet in de showroom staat. In Nederland staat de teller intussen op meer dan 2.100 verkochte exemplaren. Die hebben de auto gekocht ‘op papier’ of na kennismaking met een rechts gestuurde versie bij de dealer.

Willem de Volder

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.