abonneer nu
TestRitten

Mitsubishi Eclipse Cross is sportief gelijnde SUV

Geplaatst op maandag 26 maart 2018 10:33
  • © Mitsubishi

  • © Mitsubishi

  • © Mitsubishi

  • © Mitsubishi

pinterestmail

Compacte SUV’s zijn helemaal in. Dat weet Mitsubishi als geen ander. De Japanse fabrikant voegt een nieuwe ster toe aan het firmament. De gloednieuwe Eclipse Cross houdt het midden tussen de ASX en de Outlander, maar onderscheidt zich vooral door zijn sportieve looks.

Volgens Mitsubishi is de Eclipse Cross de eerste exponent van een compleet nieuwe generatie SUV’s die we de komende periode van het merk mogen verwachten. De naam Eclipse roept bij de kenner wellicht associaties op met Mitsubishi’s sportwagen van weleer, maar de Eclipse anno 2017 -met toevoeging Cross- is een SUV-achtige verschijning. De sportieve aspiraties zijn overigens wel gebleven. De Eclipse Cross is een dynamisch ogende SUV met strakke lijnen, brede heupen en veel chromen details. Onderscheidend is ook de achterruit die in twee delen is opgesplitst. Je zou verwachten dat de ‘dwarsbalk’ waarin het derde remlicht is opgenomen het zicht belemmert, maar in de praktijk heb je daar vanuit de bestuurdersstoel geen hinder van.

S-AWD

Onder de kap van de Eclipse Cross huist een nieuw ontwikkelde 1.5 liter direct ingespoten turbo benzinemotor die een fors vermogen levert van 163 pk en een koppel van 250 Nm bij 1.800 tpm. Het maakt de sportief gelijnde SUV verrassend pittig. Je zit eigenlijk nooit om vermogen verlegen. Wat dat betreft doet hij zijn uiterlijk eer aan. Standaard is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die zich prima laat bedienen. Een CVT-automaat met acht voorgeprogrammeerde versnellingen is optioneel. De versie met automaat verdeelt zijn krachten over alle vier de wielen via het Super-All Wheel Control (S-AWD) van de laatste generatie. Het systeem bewijst niet alleen zijn meerwaarde buiten de gebaande paden, maar verbetert ook het rijgedrag in bochten. Het geeft bovendien extra grip op een nat wegdek.

Apple of Android

De toon van het expressieve uiterlijk zet zich door in het binnenste met een frivole styling van het dashboard en een relatief hoge middentunnel. Wat direct in het oog springt is natuurlijk het display van het info- en entertainmentsysteem bovenop het dashboard. Opvallend genoeg is een navigatiesysteem niet standaard. Volgens Mitsubishi is de smartphone beter geschikt voor navigeren en zijn de kaarten bovendien altijd up-to-date. Via Apple Carplay of Android Auto wordt het scherm van je smartphone overgenomen op het display in de auto en kun je prima navigeren, zo weten we inmiddels uit ervaring. Verder is er voldoende ruimte aan boord van de Eclipse Cross voor vijf inzittenden plus bagage. Ondanks de sportieve belijning, is het op de achterbank allesbehalve behelpen qua hoofdruimte.

Touchpad

De Eclipse Cross is vooralsnog uitsluitend te bestellen met de 1.5 liter benzinemotor. In de loop van dit jaar volgt een diesel. Wel is er keuze in uitrustingsniveaus. De prijslijst van de 4,40 meter lange auto, begint met de Pure vanaf 29.490 euro die standaard wordt geleverd met lichtmetalen wielen, climate control, Forward Collision Mitigation met voetgangersherkenning, grootlichtassistent, achteruitrijcamera en het infotainmentsysteem met DAB+ in combinatie met een touchpad. Boven deze Pure komen er een Intense, Instyle en First Edition. Daarmee loopt de prijs op tot 44.490 euro voor de 1.5 DI-T CVT 4WD Instyle met onder meer leer, stoelverwarming op alle zitplaatsen, Adaptive Cruise Control, panoramadak en een Rockford Fosgate premium audiosysteem.

Positionering

Mitsubishi positioneert de Eclipse Cross zoals gezegd tussen de ASX en de Outlander in. Hij rijdt zeer verdienstelijk, gedraagt zich over het algemeen heel comfortabel, maar is absoluut niet vies van een sportieve rijstijl. De acceleratie van 0 tot 100 km-u in 10,3 seconden spreekt voor zich met een auto die 1.400 kilogram weegt. En met een trekgewicht van 1.600 kilogram kun je bovendien met een flinke aanhanger of caravan op pad. Kortom, een echte aanwinst in het gamma voor Mitsubishi. Ook rijschoolhouders kunnen nu kiezen voor de Eclipse Cross. De SUV is door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) toegelaten als les- en examenauto voor de categorie B

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.