abonneer nu
TestRitten

Hogerop met Ford Fiesta Active

Geplaatst op vrijdag 16 november 2018 15:03
  • dddd © Willem de Volder

  • dddd © Willem de Volder

  • ddd © Willem de Volder

pinterestmail

Zowat een op de vijf verkochte nieuwe Fords was vorig jaar een SUV. Ford speelt op de trend in met de Fiesta Active, een cross-over met de ‘uitstraling’ van een SUV. Het is de eerste van een nieuwe familie cross-over-modellen van het merk met de naam Active en een kennismaking waard.

Ford voorziet de Fiesta Active niet alleen van veel comfort en moderne technologieën zoals rijassistentiesystemen. De techneuten sleutelden ook aan de rijhoogte waardoor niet alleen de bodemvrijheid toenam met 19 millimeter en daarmee ook, weliswaar marginaal, de zitpositie. De spoorbreedte kreeg er ook een centimeter bij waardoor de auto op een onverhard wegdek net een tikje beter uit de voeten kan en wat stabieler aanvoelt. Optisch wordt dat bekrachtigd met zwarte randen rondom de wielkasten.

Schokdempers

Om de auto op onverhard beter te laten aanvoelen, en dat doet hij ook, zijn de schokdempers aan de voorzijde geoptimaliseerd. Ook de wielophanging is verfijnd. De Fiesta Active biedt de keuze uit drie rijmodi. Normaal is voor de dagelijkse ritten. Dan zijn de standaardinstellingen van het stabiliteitscontrolesysteem actief. De Eco-stand, alleen met de handmatig te bedienen zesbak beschikbaar, staat de bestuurder terzijde bij het besparen van brandstof. Ook de Slippery-modus past de instellingen van het systeem aan en voorziet in extra grip op glad/nat wegdek of bij sneeuw en ijs. Ook bij het wisselen van baan helpt het systeem en kan het, door ingrepen op de gastoevoer en de remmen, overstuurreacties voorkomen.

Rijhulpsystemen

Er worden met de Active aardig wat rijhulpsystemen aangereikt. Hulpjes die al snel als vanzelfsprekend worden ervaren. Ze werden al voorgesteld in de nieuwe Fiesta-serie en bereiken ook de Active-uitvoering. Camera’s, radar en ultrasone sensoren liggen aan de basis van de technologie, die onder meer personen detecteert. Daarvoor wordt het licht van de koplampen gebruikt en dat helpt mee om frontale botsingen met personen, fietsers en voertuigen te voorkomen. Auto High Beam omvat verblindingsvrij groot licht en verhoogt het comfort voor de bestuurder door zachte overgangen tussen groot- en dimlicht. Ideaal zo’n automatisch werkende assistent, leert de omgang er mee. Een waarschuwingssignaal als lijnen tussen rijvakken worden overschreden, verkeersbordherkenning en Adaptive Cruise Control zijn handige hulpjes. Extra’s in de vorm van een verwarmbare voorruit en verlichte bekerhouders bewijzen hun diensten respectievelijk na koude nachten/bevroren ruiten en tijdens lange ritten.

Commando’s

Het SYNC 3-communicatie- en entertainmentsysteem reageert op gesproken commando’s. Audio, navigatie en smartphone binnen hand- en stembereik. Het touchscreen in de Fiesta Active waarmee werd kennisgemaakt, had het formaat van 6,5 inch. 8 inch is optioneel. Verder was het genieten van het B&O Play audiosysteem en uitstekend instelbare voorstoelen. Driver Alert zorgde voor een attente bestuurder. De fraaie exterieurkleur Lux Yellow kwam niet alleen terug op het meubilair en de stoelmatten maar ook op het dashboard. Subtiel wel te verstaan.

Stuurgedrag

De zit achter het stuur, het stuurgedrag, de wegligging en de vele voorzieningen in de vijfdeurs maken de Fiesta Active tot een hele fijne auto. Een waarin het in de goed verstelbare stoelen lekker zitten, sturen en schakelen is. Maar ook een waarin de 1.0 EcoBoost 100 pk sterke benzinemotor zijn diensten als vanzelfsprekend met een vleugje sportiviteit etaleert. Het gemiddelde brandstofverbruik van de verfijnde driecilinder komt uit op zo’n 5.0 liter per 100 kilometer. Dat is ook te realiseren. Niet als je constant van 0 naar 100 km/u sprint in 11,6 seconden of als er lang achtereen de maximale snelheid van 181 km/u wordt aangetikt. De lengte van 4,068 maakt dat er voldoende zitruimte is ook voor de passagiers achterin. Een prettige auto, al zullen de broertjes ST-Line, Titanium en de luxe Vignale daar niet voor onder doen.

Vraag is alleen of de koper kleur op de weg wil zitten, in zwart en diep donkerblauw afficheert de Fiesta Active ook goed… De Ford Fiesta Active is er vanaf 23.014 euro. De gereden versie kost 24.265 euro.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.