abonneer nu
TestRitten

Aerodynamische Mercedes-Benz GLE

Geplaatst op maandag 3 december 2018 19:27
  • © Mercedes-Benz

  • © Mercedes-Benz

  • © Mercedes-Benz

pinterestmail

Mercedes-Benz geeft met de nieuwe GLE weer een staaltje van technisch vermogen af. Het stoere voorkomen verwijst naar de prestaties, die de auto kan leveren. Bovendien heeft de GLE aardig wat technisch vernuft onder de leden. Prijs vanaf zo’n 82 mille.

De Mercedes-Benz GLE is comfortabel op de weg en in het terrein nog meer in zijn element. Zijn exterieurdesign straalt kracht uit. Tegelijkertijd zet de GLE een nieuwe aerodynamische standaard in zijn segment met een cw-waarde vanaf 0,29. Het interieur is nog ruimer dan dat van zijn voorganger, de tweede zitrij is optioneel elektrisch verstelbaar en een derde zitrij is optioneel.

Innovaties genoeg. Zo is bijvoorbeeld het actieve onderstel E-Active Body Control op 48 volt-basis een wereldprimeur. Daarmee kan de GLE het zwaarste terrein aan. Dankzij nieuwe rijassistentiesystemen ligt het actieve veiligheidsniveau op een nog hoger niveau. Het infotainmentsysteem beschikt over grote displays en kan optioneel worden aangevuld met een fullcolour head-up display met een resolutie van 720 x 240 pixels en de MBUX-interieurassistent. Die herkent hand- en armbewegingen en reageert razend snel op bedieningswensen.

Motoren

De GLE 300 d 4Matic met 245 pk en 500 Nm is de ´instapdiesel´. Het brandstofverbruik komt uit op een gemiddelde van 6,4-6,1 liter/100 kilometer. Dankzij een verder ontwikkelde uitlaatgasnabehandeling blijft de krachtige viercilinder ver onder alle wettelijke emissiegrenswaarden, zelfs onder uitdagende rijsituaties en milieuomstandigheden. De benzinelijn opent met de 367 pk sterke GLE 450 4Matic. De zescilinder heeft een koppel van 500 Nm en is systematisch geëlektrificeerd met 48 volt-technologie, Door de EQ Boost levert de motor tijdelijk 250 Nm extra koppel en 22 pk extra vermogen.

Actief dempingsysteem

In het AirMatic-pakket wordt een actief dempingsysteem gecombineerd met moderne luchtvering. Het past zich automatisch aan aan de rijsituatie, snelheid en belading. E-Active Body Control omvat een volledig actief, elektro-hydraulisch onderstel op 48 volt-basis, vier rijprogramma’s inclusief vrij rijden-modus. Het offroad-techniekpakket (GLE 450 4Matic) draagt bij aan moeiteloos rijden op én naast de weg. De voertuigbodem is beschermd en steile afdelingen zijn door Downhill Speed Regulation een eitje voor de GLE. Met AirMatic mag de GLE 3,5 ton trekken. En de aanhangwagenassistent biedt ondersteuning bij het achteruit manoeuvreren.

Rijcomfort en luxe

Dat rijcomfort en luxe ook het interieur bereikt, is niet vreemd. De sfeerverlichting biedt lichtkleuren die bij de rijprogramma’s passen. Luxe te over: multicontourstoelen voor bestuurder en voorpassagier, stoelventilatie/-verwarming voor beiden, warmtecomfortpakket (voor aangename warmte van alle kanten) en Air Balance-pakket (parfumering, ionisatie en luchtfiltering). Aan de zes comfortprogramma’s is een ´coach´ gekoppeld. Die neemt op voorhand de bestuurder instelwerk uit handen door een intelligente voorselectie van die programma’s die aansluiten op de rijsituatie en de rijomstandigheden.

Assistentiesystemen

Met de GLE zet Mercedes-Benz opnieuw een stap richting autonoom rijden met het rijassistentiepakket. Dit biedt ondersteuning bij snelheidsaanpassing, bij het sturen, bij het wisselen van rijbaan en bij botsingsgevaar. Bestanddelen van het pakket zijn: actieve afstandsassistent, actieve snelheidslimietassistent, uitgebreid automatisch optrekken op snelwegen, routegebaseerde snelheidsaanpassing met filefunctie, stuurassistent, rijbaanwisselassistent, noodstopassistent met SOS-functie, noodrijbaanfunctie, remassistent, afslag- en kruisingsfunctie, file-noodstopfunctie, uitwijk-stuurassistent, spoorassistent, dodehoekassistent, uitstapwaarschuwingsfunctie en verkeersbordenassistent.

Het rijassistentiepakket plus biedt de hoogste mate van comfort en veiligheid. Het omvat aanvullend de actieve file-assistent die ondersteuning biedt in fileverkeer. Bij aanrijdingen van opzij kan Pre-Safe Impulse Side extra bescherming bieden. Hulp met grote toegevoegde waarde: de GLE denkt mee.

Geluid

Waar Mercedes-Benz ook aan heeft gedacht is een goed geluid: het Burmester surround sound system levert een buitengewoon geluid met dertien luidsprekers en een systeemvermogen van 590 watt. Het Burmester high-end 3D-surround sound system met 25 luidsprekers en een systeemvermogen van 1.590 watt biedt een nog betere geluidservaring. Hier zorgen de luidsprekers in de interieurhemel voor een driedimensionale sound. Om al deze voordelen aan den lijve te ondervinden is het nog even wachten tot het voorjaar wanneer de eerste GLE’s door het Duitse merk worden uitgeleverd.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.