abonneer nu
TestRitten

In gesprek met de A-Klasse

Geplaatst op vrijdag 4 januari 2019 15:13
  • © Willem de Volder

  • © Willem de Volder

  • © Willem de Volder

pinterestmail

De A-Klasse van Mercedes-Benz mag ik alle opzichten als groots en chique worden gekwalificeerd. De verfijnde voorzijde is een voorbode van wat het model in zich heeft. Ruimte, een uitstekend rijgedrag en veel aansprekende techniek zijn enkele aansprekende ingrediënten. Vooral het brede digitale dashboard imponeert. In ´gesprek´ met de A200.

De A-Klasse is het eerste model van Mercedes-Benz dat standaard wordt geleverd met het compleet nieuwe multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Het markeert een nieuw tijdperk met betrekking tot de me-connectiviteit. Een eigenschap van dit systeem is het vermogen om te leren met behulp van kunstmatige intelligentie. MBUX kan volledig op de persoonlijke wensen en voorkeuren van de gebruiker worden afgestemd. Een andere feature is de intelligente spraakbesturing. ‘Hey Mercedes’ roepen en een keur aan informatie, van navigatie tot contacten uit de telefoon, wordt als vanzelfsprekend opgelepeld door het systeem. Standaard zijn twee 7 inch displays voor het combi-instrument met onder meer de snelheidsmeter, en een mediadisplay met touchscreen. Verder omvat het stuur handige touch control-buttons op de linker en rechter stuurwielspaak.

Videobeeld

Bijzonder is niet alleen het in ‘gesprek’ gaan maar ook de navigatie waarbij de kaartweergave wordt aangevuld met augmented reality. Een videobeeld van de omgeving dat is gemaakt door de frontcamera wordt aangevuld met handige navigatie-informatie, waarbij bijvoorbeeld pijlen of huisnummers direct op het touchscreen van het mediadisplay worden weergegeven. De Mercedes me-apps worden op een gebruiksvriendelijke manier als icoon op het scherm geplaatst en kunnen op de homepage naar eigen inzicht worden ingedeeld, evenals alle andere hoofdapplicaties. De inrichting vraagt enig inlevingsvermogen maar met logisch nadenken is de info snel aan de eigen wensen aangepast. Bovendien, wie kan er niet swipen. Ook dat laat het scherm toe. Verder kan met de muis/pad in de middenconsole worden gescrolled en op voorkeuren worden geklikt.

Rijden

Ook al nodigt het systeem uit tot spelen en uitproberen, er kan met de A 200 ook worden gereden. De instappers zijn de benzineversie A160 (107 pk) en de A180d (116 pk) met dieselmotor. De uitvoering waarmee kennis werd gemaakt is de Berggrijze 163 pk sterke A200. Die is voorzien van een zeventraps automaat en etaleert een koppel van 250 Nm. Tijdens een van de eerste ritten maken medepassagiers een opmerking over het reactievermogen van de A200. Inderdaad het gaspedaal heeft niet veel druk nodig om over te gaan tot actie. Die sportieve inborst vertoont de A200 in alle versnellingen. Flippers achter het stuur maken het geheel sportief af. Als er iemand meerijdt toch maar even kiezen voor een wat minder sportieve instelling. Misschien wat minder passend bij zijn karakter maar ook dat laat de A200 toe. In 8,0 seconden tikt de A200 vanuit stilstand de 100 km/u aan. De topsnelheid is 225 km/u en het verbruik komt uit op iets meer dan vijf liter voor honderd kilometer.

Rijassistentie

De A-Klasse is voorzien van de nieuwste rijassistentiesystemen. Ze ondersteunen de bestuurder. Dit betekent dat de A-Klasse tal van functies omvat uit de S-Klasse. Actieve spoorassistent en snelheidslimietassistent zijn standaard. Voor het eerst kan de A-Klasse semi-autonoom rijden in bepaalde rijsituaties. Active Distance Assist Distronic en Active Steering Assist helpen de bestuurder nu nog beter bij het aanhouden van een veilige afstand en het besturen van de auto en de snelheid wordt nu automatisch aangepast bij bochten, kruisingen en rotondes. Wensen op het gebied van veiligheidsvoorzieningen kunnen uiteraard worden toegevoegd. Maar, en dat is wel praktisch, veel is standaard en met ‘touch knoppen’ te bedienen vanaf het stuurwiel. Dat Mercedes-Benz zich met de A-Klasse ook richt op de zakelijke rijder mag duidelijk zijn. Daarvoor zijn passende pakketten voor beschikbaar. Van een lederen stuurwiel, achteruitrijcamera, parkeerassistent tot een spiegelpakket.

De A200 is er vanaf 37.089 euro. De gereden versie kost 46.407 euro waarbij vooral de automaat (1125 euro), Progressive (3146 euro) en het Advantage Pack (1936 euro) de instapprijs prijs een zetje geven.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.