abonneer nu
TestRitten

500X acteert goed met 1.0 liter

Geplaatst op vrijdag 15 februari 2019 15:49
  • © Willem de Volder

  • © Willem de Volder

  • © Willem de Volder

pinterestmail

Fiat heeft de 500X wat technische injecties gegeven. De ‘opgepompte’ versie van icoon 500 is er als City Cross met de nieuwe 150 pk sterke 1.3 viercilinder met automaat en met een 1.0 driecilindermotor. De 120 pk sterke eenliter Urban Opening Edition is voorwaar geen stakker.

De nieuwe 500X is het eerste Europese Fiat-model waarin de innovatieve serie drie- en viercilinder turbobenzinemotoren worden toegepast. Deze krachtbronnen bieden het juiste compromis tussen de rijprestaties van benzinemotoren en de zuinigheid van dieselmotoren. De nieuwe krachtbronnen zijn 20 procent stiller dan de beste turbodiesels en 20 procent zuiniger dan de vorige generatie benzinemotoren.

Toch blijft het voor menig autoliefhebber wat moeilijk te accepteren. Wanneer je je omgeving op de hoogte brengt van de techniek voorin in de 500X: ‘Een 1.0 liter motor!’ Fronst menigeen de wenkbrauwen. Die reactie is nergens voor nodig. De 4,26 meter lange 500X vraagt met de eenliter misschien een tikje meer druk op het gaspedaal en een keer meer van verzet wisselen, verder acteert de Fiat goed. De driecilinder levert een maximum koppel van 190 Nm en wordt aangeboden in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook wat betreft comfort geen onvertogen woord over deze openingseditie met de 1.0 liter turbomotor.

Turbomotoren

De nieuwe Firefly-turbomotoren zijn uitgerust met een benzinepartikelfilter (GPF) en voldoen aan de strenge emissienorm Euro 6/D. Ze zijn gedurende meer dan 75.000 uur aan virtuele tests onderworpen en hebben ruim 60.000 uur op de proefbank gedraaid onder omstandigheden die met de praktijk vergelijkbaar zijn. Daarnaast hebben ze bij testritten over de hele wereld vijf miljoen kilometer afgelegd om hun betrouwbaarheid en levensduur op de weg te beproeven.

De motoren zijn geheel van aluminium vervaardigd, wat ze ongekend licht maakt (de driecilinder weegt slechts 93 kilogram). Het motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering en er wordt gebruik gemaakt van een grondplaat om de beste balans te bereiken tussen constructieve sterkte enerzijds en geluids-, trillings- en gewichtsreductie anderzijds.

Snelle reactie

De snelle reactie van de motor is toe te schrijven aan de toepassing van directe benzine-inspuiting en een kleine, lichte turbocompressor met elektrisch bediende wastegate in combinatie met een watergekoelde mechanische compressor in het inlaatspruitstuk. De 1.0 liter etaleert een topsnelheid van 188 km/u en gaat in 10,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Het lediggewicht van de voorwiel aangedreven 500X bedraagt 1295 kilogram.

Nieuwe rijassistentiesystemen

Aan de bekende styling voegt Fiat een rijke uitrusting en hoog comfortniveau toe. Hoogwaardige technologie op het gebied van rijassistentie en connectiviteit zorgen niet alleen voor veiligheid maar ook voor comfort. Kijken we door de Azuurblauwe metallic lak (695 euro) heen dan profiteren we, weliswaar tegen een kleine meerprijs, 295 euro elk, automatisch geregelde airconditioning en een sleutelloze entree en starten. Laatstgenoemde went snel, blijkt in de praktijk. Voor 295 euro doet Fiat er ook een middenarmsteun voor, dubbele laadvloer in het bagagecompartiment (350 liter met reparatiekit), derde hoofdsteun achter, elektrische lendensteunverstelling bestuurdersstoel en vloermatten bij voor een comfortabel en mooi afgewerkt geheel.

Ruim en comfortabel

Het gereden exemplaar komt uit op een totaalprijs van 26.975 euro. Een auto, die niet alleen een goed voorkomen heeft maar ook uitstekend rijdt en lekker ruim en comfortabel is. Ook Lane Assist, elektronische stabiliteitscontrole en de nieuwe systemen: Traffic Sign Recognition en Speed Advisor zijn allemaal voorhanden. Het eerste herkent en ‘leest’ verkeersborden en geeft deze als pictogram weer in het instrumentenpaneel.

Stop/Start zorgt er voor dat er ook nog efficiënt wordt omgesprongen met brandstof. De 1.0 liter consumeert volgens Fiat een gemiddelde van zo’n 6.0 liter per 100 kilometer. In de praktijk ligt het verbruik wel 1,5 liter per 100 kilometer hoger. Misschien nog een noot over de connectiviteit: gemakkelijk te bedienen en overzichtelijk. Kortom: veel auto voor genoemd bedrag.

Willem de Volder

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.