abonneer nu
vinkje
DE STELLING
poll
Tekort aan medicijnen
Het tekort aan geneesmiddelen in Nederland is in 2018 weer gestegen, blijkt uit cijfers van de apothekers. Dat zou komen doordat ‘we’ voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. ,,Als de gemiddelde prijs wat hoger is, wordt Nederland aantrekkelijker voor fabrikanten", zegt Eric Janson, directeur van de beroepsvereniging van apothekers. Onze stelling: beschikbaarheid van medicijnen is belangrijker dan de prijs.
dossiers
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
De Coöperatie Wij Duurzaam Staphorst mag van de gemeente windmolens gaa...
Willeke Dost verdween 26 jaar geleden. In al die jaren is er door politi...
Talen Recycling en de gemeente Staphorst hebben een conflict over de gro...
Plus Artikelen
Zuidwolde - Honderden en misschien wel een paar duizend vrouwen en meisj...
Meppel / Balkbrug - In zeven dagen tijd ruim 7.000 kilometer door Scandi...
Rouveen - Inwoners uit Staphorst van 18 jaar en ouder mogen bepalen wat ...
Meppel - Behalve haar diploma van de opleiding Producten, Installeren en...
Meppel

Retailspecialist Hans van Tellingen: ‘Meppel is dé winkelstad van Drenthe’

Geplaatst op Friday 17 June 2016 12:04
  • © eigen foto

pinterestmail

Amsterdam / Meppel - Fysieke winkels hebben de toekomst en Meppel is dé winkelstad van Drenthe. Retailspecialist en onderzoeker Hans van Tellingen neemt zelden een blad voor de mond, maar hij onderbouwt ze wel met wetenschappelijk onderzoek.

Vorige week lanceerde de oud-Meppeler zijn boek #WatNouEindeVanWinkels waarin Van Tellingen, op basis van gedegen onderzoek, onder andere de vloer aanveegt met de doemdenkers die het einde van winkels voorspellen. Zo toont hij aan dat Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels, met cijfers goochelt. 

Hans van Tellingen werd in 1966 als jongste van tien kinderen in Meppel geboren. De zoon van ‘meester Van Tellingen’, oprichter van Het Kompas, liet Meppel midden jaren tachtig - na het VWO op Dingstede te hebben afgerond - achter zich om in Groningen te gaan studeren. Via Rotterdam belandde de uitgesproken oud-Meppeler in Amsterdam waar hij ging werken bij onderzoeksbureau Strabo. Inmiddels is Van Tellingen directeur en mede-eigenaar van het gerenommeerde bedrijf dat onderzoeken heeft verricht in meer dan 500 Nederlandse winkelcentra en -gebieden.

Warm hart

Van Tellingen draagt Meppel nog steeds een warm hart toe. Via social media volgt hij de ontwikkelingen nog op de voet en hij bezoekt de stad met enige regelmaat om met oude vrienden nog een biertje te drinken in de stad. ‘Meppel is van oudsher een horecastad. De pleinen en de gezellige winkelstraten zorgen voor een natuurlijke beleving, die echter wel beter benut moet worden,’ vindt Van Tellingen.

‘Het ophangen van lampjes en een orkest door de winkelstraten laten lopen heeft weinig met beleving te maken. Beleving organiseer je niet. Beleving is er organisch en heb je dankzij bijvoorbeeld de drie historische pleinen in Meppel. Die moet je dan echter wel beter benutten dan nu het geval is. Meppel benut, naar mijn mening, de kansen die er zijn onvoldoende.’

In zijn handzame en zeer lezenswaardige boek #WatNouEindeVanWinkels is Van Tellingen onder andere kritisch op Thuiswinkel.org. De belangenvereniging publiceerde cijfers waaruit zou blijken dat bijna twintig procent van de totale retailomzet afkomstig is van webwinkels. Hans van Tellingen toonde aan dat dit percentage veel te hoog is: het ligt dichter bij de vijf procent. Thuiswinkel.org moest vervolgens schromelijk toegeven dat hun cijfers het resultaat waren van een niet realistische rekenmethode en schroefde het aandeel terug naar negen procent.

Fysieke winkels

Tegelijk met de kritiek op de belangenvereniging bindt de onderzoeker ook de strijd aan met professor Cor Molenaar die in 2012 verkondigde dat fysieke winkels ten dode waren opgeschreven. ‘Molenaar bekleedt een leerstoel die gefinancierd wordt door Thuiswinkel.org en Wehkamp. Molenaar is officieel wetenschapper, maar promoot in de praktijk de webwinkel,’ aldus Van Tellingen die benadrukt geen tegenstander te zijn van webshops. ‘Integendeel zelfs. Ik geloof echter niet in solitaire webconcepten zoals Wehkamp, Zalando en Bol.com, maar wel in de combinatie van offline en online.’

Terug naar Meppel, zijn geliefde stad. Hans van Tellingen zou graag terug willen keren naar zijn geboortestad. Dan moet hij zijn van oorsprong Portugese vrouw echter wel zien te overtuigen. ‘Meppel is geweldig. Het heeft fantastische evenementen zoals Donderdag Meppeldag. 
Om het succes daarvan, en andere evenementen, te waarborgen moeten jullie er echter wel voor zorgen dat de binnenstad op orde is,’ betoogt Van Tellingen. ‘Je moet zorgen voor een divers aanbod van leuke winkels waar de beste service geboden wordt. Meppel heeft nu een beter aanbod dan andere winkelgebieden in de regio zoals Steenwijk, Assen en Hoogeveen.’

De klant

Van Tellingen weet echter ook dat ze in die omliggende steden niet stil zitten en hij waarschuwt Meppel dan ook om niet achterover te leunen. ‘Wil je Meppel aantrekkelijk houden en maken voor nieuwe winkelconcepten, dan moet je beginnen bij de basis: de klant. Onderzoek je potentiële klanten.’ Met Zwolle moet je niet willen concurreren, stelt Van Tellingen. ‘Dat is van een totaal andere orde. Zwolle is groter, daar zijn dan ook de grote winkelketens gevestigd. De kracht van Meppel is de intimiteit en het lokale aanbod.’ 

Van Tellingen adviseert Meppel om de toeristen in de regio te verleiden om naar de stad te komen. ‘Maak van Meppel de place to be in de regio. Op een steenworp afstand bevinden zich toeristische hotspots zoals de nationale parken Weerribben De Wieden en Dwingelderveld. Meppel heeft een historische, compacte binnenstad met leuke winkels, prachtige grachten, leuke evenementen, een goed horeca-aanbod, er is water en de Meppeler is gastvrij. Dat maakt Meppel uniek. Koester die positie, want dat is je natuurlijke beleving, daar komen toeristen graag op af.’

 

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.