abonneer nu
vinkje
DE STELLING
poll
Fietshelm
Het wordt steeds drukker en gevaarlijker op het fietspad: e-bikes, racefietsers, fietsers met de mobiele telefoon in de hand. Daardoor gebeuren er meer ongelukken met fietsers. In 2017 vielen voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets dan in een auto. Onze stelling: het dragen van een fietshelm moet verplicht worden.
dossiers
Isala wil in Meppel een nieuw ziekenhuis gaan bouwen. Het nieuwe ziekenh...
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
De Coöperatie Wij Duurzaam Staphorst mag van de gemeente windmolens gaa...
Willeke Dost verdween in 1992. In al die jaren is er door politie en Ope...
Plus Artikelen
Meppel - De gemeenteraad heeft ingestemd met de stedebouwkundige randvoo...
Meppel - ‘Het is niet netjes dat je partijen opzadelt met financiële ...
Meppel - RTV Meppel krijgt 5.000 euro van de gemeente Meppel voor het ma...
Meppel - Met het huidige verbruik van energie en mogelijkheden tot opwek...
Regio

Verbetering spoorknooppunt Zwolle goed voor Noord-Nederland

Geplaatst op donderdag 11 april 2019 18:13
  • De locatie van de drive under bij Herfte © ProRail

pinterestmail

Regio - Ger Koopmans, voormalig lid van de Tweede Kamer voor het CDA gaf donderdagmiddag samen met andere bestuurders het startschot waarmee symbolisch de bouw van de dive-under voor de spoorverdubbeling bij Herfte startte.

Verder waren als bestuurders aanwezig Bert Boerman (gedeputeerde Overijssel), Henk Brink (gedeputeerde van Drenthe), Johannes Kramer (gedeputeerde van Fryslan), Fleur Gräper (voorzitter samenwerkingsverband Noord Nederland), Dorothé Wennekendonk (regiodirecteur ProRail), Joost van der Bijl (regiodirectie NS) en Freek Bos (ROVER). Gastheer van deze feestelijke start was Allart Maijers, projectmanager bij ProRail.

Bij Herfte bouwt ProRail aan een nieuwe dive-under en spooruitbreiding van station Zwolle naar Herfte. Samen met deze en alle investeringen van Spoorplan Noord-Nederland neemt de bereikbaarheid van en naar de Randstad toe en verbeteren we de aansluitingen in de stedendriehoek Leeuwarden-Groningen-Zwolle.

Hoe meer treinverkeer tegelijk spoorknooppunt Zwolle kan binnenkomen en tegelijk kan vertrekken, hoe beter de aansluitingen worden. Daarom bouwt ProRail aan een verdubbeling van twee naar vier sporen richting Meppel en verandert de splitsing bij Herfte in een dive-under zodat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet meer hinderen. 

Het is een gigantische operatie levert heel veel voordeel op voor reizigers. Treinen uit de richting Meppel (Groningen en Leeuwarden) kunnen in de toekomst tegelijk met treinverkeer van en naar Emmen binnenkomen en vertrekken. De corridor naar Meppel zal daardoor toenemen in betrouwbaarheid en capaciteit. Verbindingen van en naar de verschillende richtingen sluiten beter op elkaar aan en de verbinding met de Randstad versnelt. 

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.