abonneer nu
vinkje
DE STELLING
poll
Tekort aan medicijnen
Het tekort aan geneesmiddelen in Nederland is in 2018 weer gestegen, blijkt uit cijfers van de apothekers. Dat zou komen doordat ‘we’ voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. ,,Als de gemiddelde prijs wat hoger is, wordt Nederland aantrekkelijker voor fabrikanten", zegt Eric Janson, directeur van de beroepsvereniging van apothekers. Onze stelling: beschikbaarheid van medicijnen is belangrijker dan de prijs.
dossiers
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
De Coöperatie Wij Duurzaam Staphorst mag van de gemeente windmolens gaa...
Willeke Dost verdween 26 jaar geleden. In al die jaren is er door politi...
Talen Recycling en de gemeente Staphorst hebben een conflict over de gro...
Plus Artikelen
Zuidwolde - Honderden en misschien wel een paar duizend vrouwen en meisj...
Meppel / Balkbrug - In zeven dagen tijd ruim 7.000 kilometer door Scandi...
Rouveen - Inwoners uit Staphorst van 18 jaar en ouder mogen bepalen wat ...
Meppel - Behalve haar diploma van de opleiding Producten, Installeren en...
Regio

Eerste jaren na opening Lelystad Airport wordt langdurig laag gevlogen

Geplaatst op woensdag 18 april 2018 13:00
  • Lelystad Airport. © Fotostudio Wierd

pinterestmail

Lelystad - In de eerste jaren vanaf de opening in april 2020 wordt van en naar Lelystad Airport langdurig laag gevlogen, waardoor in een groot gebied duidelijke geluidpieken optreden. Minister Van Nieuwenhuizen moet de omgeving uitnodigen mee te denken over het beheersen van de hinder.

Dit adviseert de onafhankelijke Commissie mer aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat na een beoordeling van het geactualiseerde milieueffectrapport voor Lelystad Airport. De Commissie vindt dat het rapport de milieueffecten goed beschrijft. Maar de geluidhinder in de beginjaren is wel een aandachtspunt.

Maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar

De minister wil het gebruik van Lelystad Airport vastleggen in een luchthavenbesluit. Hierdoor kunnen grote passagiersvliegtuigen de luchthaven aandoen. Het gaat om maximaal 45.000 vliegbewegingen (opstijgen en landen) per jaar.

Voor dit besluit is in 2014 een milieueffectrapport opgesteld. Hierin is nu een aantal gewijzigde inzichten verwerkt. Zo is in de beginjaren sprake van tijdelijke aansluitroutes en is het woningenbestand geactualiseerd. Ook zijn enkele foute invoergegevens gecorrigeerd. Het gaat om fouten in de stuwkracht en de vlieghoogte van naderende vliegtuigen. De minister heeft de Commissie gevraagd het geactualiseerde rapport te beoordelen.

Het advies

Het rapport laat goed zien dat door de actualisatie de nieuwe geluidgrenzen op sommige plaatsen iets groter worden en op andere kleiner. De invloed van de foute invoergegevens hierop blijkt klein. Nieuw is dat in de beginjaren langdurig laag wordt gevlogen, waardoor in een groot gebied duidelijke en sterk variërende geluidpieken optreden. Die hangen onder andere af van het vliegtuigtype en het moment waarop vliegtuigen doorklimmen. Het rapport gaat ervan uit dat als het aantal van 10.000 vliegbewegingen wordt bereikt, het luchtruim is heringedeeld, waardoor de tijdelijke lage aansluitroutes niet meer nodig zijn. Mocht dit later anders worden, dan bestaat de kans dat het rapport opnieuw moet worden geactualiseerd.

De Commissie concludeert dat de minister nu beschikt over alle essentiële milieu-informatie voor een besluit over het gebruik van Lelystad Airport. Ze adviseert de minister om de omgeving uit te nodigen mee te denken over het meten en bijsturen van de hinder van de luchthaven. Tot slot merkt ze op dat het beheersen van de milieugevolgen van de luchtvaart (klimaat, geluid), gebaat is bij een strategische studie die effecten van mogelijke keuzes met elkaar vergelijkt.

Lees hier het volledige advies.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.