abonneer nu
vinkje
DE STELLING
poll
Vaccineren
Bol.com moet stoppen met het onder de aandacht brengen van niet-wetenschappelijke boeken waarin wordt betoogd dat kinderen niet gevaccineerd moeten worden. Dat vindt staatssecretaris Blokhuis. Volgens Blokhuis staan er "keiharde leugens en klinkklare onzin" in de boeken. Onze stelling: het is goed dat de staatssecretaris omstreden publicaties wil weren uit het winkelaanbod.
dossiers
De Provinciale Statenverkiezingen van Drenthe vinden plaats op 20 maart ...
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
Drie voormalige directeuren van de regionale netbeheerder Rendo in Meppe...
Willeke Dost verdween in 1992. In al die jaren is er door politie en Ope...
Plus Artikelen
Meppel - Het was april 1987 toen Klaas Jan Schoemaker het been brak van ...
Zuidwolde - Wat doe je als je eens iets speciaals voor je klanten wilt d...
Steenwijk - De Grote of Sint-Clemenskerk in Steenwijk moet een nieuw thu...
Dwingeloo - De verhuisdozen staan klaar, de muren van het kantoor in De ...
Regio

Geluidhinder Lelystad Airport is hoger dan in MER verwacht

Geplaatst op maandag 9 juli 2018 13:47
  • De belevingsvlucht passeert Lelystad Airport. © Fotostudio Wierd

pinterestmail

Lelystad - De geluidsmetingen die tijdens de belevingsvlucht zijn gedaan, zijn duidelijk hoger dan de geluidsbelasting die berekend is in de Milieu Effect Rapportage van de nieuwe routes van en naar Lelystad Airport. Tot die conclusie komt de regiegroep Belevingsvlucht in het maandag gepresenteerde evaluatierapport.

Op woensdag 30 mei organiseerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een belevingsvlucht, op verzoek van bewoners en andere betrokkenen. De Boeing 737-800 van Transavia vloog routes die vanaf 2020 gevlogen moeten gaan worden van en naar Lelystad Airport. 

Twijfels over MER

De regiegroep heeft twijfels over de milieu effect rapport (MER) die eerder dit jaar opnieuw werd vastgesteld. Deze groep bestaat onder andere uit geluidsdeskundigen, vliegdeskundigen, bewoners en lokale overheden. Het vorige rapport moest opnieuw worden uitgevoerd nadat actiegroepen vorig jaar fouten in het rapport ontdekten.

Hogere geluidswaarden

Uit de meetresultaten blijkt dat er verschillen zijn van 3 tot 8 decibel tussen de metingen en de laatste milieu effect rapportage. De werkelijke geluidswaarden zullen nog hoger zijn, omdat dit vliegtuig onbeladen was en er ook zwaardere vliegtuigtypes en meer luidruchtige vliegtuigen zullen gaan vliegen vanaf Lelystad. ‘Dit zou ook kunnen betekenen, dat de in het MER bepaalde geluidscontouren in de praktijk groter zijn’, zo staat in het rapport.

Het rapport wordt na de zomer door de Tweede Kamer besproken. Volgens de regiegroep is het noodzakelijk om het verschil tussen de gemeten maximale geluidsniveaus en de berekende maximale geluidsniveaus te onderzoeken. De regiegroep pleit ervoor om het luchtruim eerst opnieuw in te delen en als alle effecten in kaart zijn gebracht het vliegveld te openen.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.