abonneer nu
vinkje
DE STELLING
poll
Fietshelm
Het wordt steeds drukker en gevaarlijker op het fietspad: e-bikes, racefietsers, fietsers met de mobiele telefoon in de hand. Daardoor gebeuren er meer ongelukken met fietsers. In 2017 vielen voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets dan in een auto. Onze stelling: het dragen van een fietshelm moet verplicht worden.
dossiers
Isala wil in Meppel een nieuw ziekenhuis gaan bouwen. Het nieuwe ziekenh...
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
De Coöperatie Wij Duurzaam Staphorst mag van de gemeente windmolens gaa...
Willeke Dost verdween in 1992. In al die jaren is er door politie en Ope...
Plus Artikelen
Meppel - De gemeenteraad heeft ingestemd met de stedebouwkundige randvoo...
Meppel - ‘Het is niet netjes dat je partijen opzadelt met financiële ...
Meppel - RTV Meppel krijgt 5.000 euro van de gemeente Meppel voor het ma...
Meppel - Met het huidige verbruik van energie en mogelijkheden tot opwek...
Regio

Lelystad Airport Moet Door richt zich in open brief aan Mark Rutte

Door Kees Bakker op maandag 14 januari 2019 16:00
  • De open brief aan Mark Rutte. © Lelystad Airport Moet Door

pinterestmail

Lelystad - In een paginagrote brief heeft actiegroep 'Lelystad Airport Moet Door' zich zaterdag in NRC Handelsblad rechtstreeks gericht tot minister-president Mark Rutte.

‘Beste Mark, laat je ook in dit dossier leiden door feiten! Dan gaat Lelystad Airport in april 2020 eindelijk open. Een betrouwbare overheid is niet een voorrecht van de tegenstanders!’ schrijft Cees Okkerse van de actiegroep aan Rutte.

Okkerse ageert tegen de actiegroepen in Overijssel en op de Veluwe die zich met alles wat ze hebben verzetten tegen Lelystad Airport. ‘Steeds vaker zien we dat een (vaak kleine) groep activisten met groot fanatisme een onderwerp zo weet te framen dat de politiek meebuigt. Niet omwille van een afgewogen belangenafweging op basis van feiten, maar vanwege het fanatisme en de vaak gecreëerde fictie van de tegenstand, waarbij helaas vrijwel geen middel meer wordt geschuwd.’

Laagvliegen

Dat de Veluwe bang is voor ‘laagvliegroutes’, is wat Okkerse betreft een knappe manier van het ombuigen van feiten. ‘De toevoeging dat ze daar nimmer lager zouden vliegen dan op 1500 meter hoogte heette al snel dat de vliegtuigen op 1500 meter over Dalfsen en Ede zouden vliegen. Wat onzin was, maar knap geframed door de tegenstanders. De actievoerders zeiden overigens niet tegen de ontwikkeling van Lelystad Airport te zijn, maar tegen het door hen zo genoemde (en vervolgens door pers en politiek overgenomen) laagvliegen. Zolang dat niet was opgelost mocht Lelystad Airport van hen niet open. De werkelijkheid is dat die vliegtuigen maar over enkele delen van de Veluwe gaan en dat ze daar veelal op meer dan 2000 meter hoogte overheen vliegen. Kom daar in het westen van Nederland maar eens om!’

Tactiek

‘Lelystad Airport Moet Door’ denkt dat achter de wens van actievoerders en sommige politieke partijen dat luchtvaartmaatschappijen publiekrechtelijk worden verplicht om op Lelystad te gaan vliegen en niet meer op Schiphol, ook tactiek schuilgaat. ‘Waarom stellen zij die eis zo? Omdat ze weten dat dat moeilijk te regelen is en dat de kans daardoor vergroot wordt dat Lelystad Airport dan niet los kan gaan? Het middel wordt zo tot doel verheven.’

Commotie

De plaatsing van de brief komt na een week dat er weer een hoop te doen was om Lelystad Airport. Drie regionale omroepen, Omroep Flevoland, RTV Oost en Omroep Gelderland, stellen na onderzoek van de procedures die nog gevolgd moeten worden dat het onmogelijk is dat Lelystad Airport in 2020 open gaat. ‘Alle tekenen wijzen erop dat er pas na de zomer politieke duidelijkheid is over de uitbreiding van Lelystad Airport. Om het vliegveld in 2020 te kunnen openen hadden deze procedures al moeten zijn afgerond,’ stellen zij. Omdat de Eerste Kamer zich ook nog over een Kabinetsbesluit moet uitspreken, zijn de procedures pas op z’n vroegst na de zomer afgerond en hebben maatschappijen te weinig tijd om zich gereed te maken te vliegen vanaf Lelystad.

Volgens gedeputeerde Jan de Reus klopt dat niet en ligt alles nog op schema voor eventuele opening in 2020.

Bijeenkomsten

Afgelopen vrijdag is in ieder geval het aangepaste Luchthavenbesluit ter inzage gelegd. Tot 21 februari kunnen inwoners, gemeenten en provincies daarop reageren. Voor die tijd zijn er verschillende informatiebijeenkomsten over het Luchthavenbesluit.

Paul Vermast, fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad van Dronten, vindt het vreemd dat er geen bijeenkomst is in Dronten. 'Waarom niet in de meest getroffen gemeente?',’vraagt hij in een tweet gericht aan wethouder Irene Korting. 'Een avond in (op z’n minst) Biddinghuizen lijkt me zeer redelijk en nodig,’ vindt Vermast.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.