abonneer nu
tip de redactie
Tip de redactie
Heeft u een goede tip voor de redactie, of heeft u een nieuwswaardige of gewoon mooie foto gemaakt? Laat het ons dan weten. Let op! Dit is bedoeld voor tips. Persberichten kunt u sturen naar bureauredactie@boom.nl
Tip de redactie
Upload een foto
dossiers
Het voormalige gebouw van Stad & Esch Zuideinde en de vroegere Zuidersch...
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
Talen Recycling en de gemeente Staphorst hebben een conflict over de gro...
In de nacht van woensdag 31 oktober op donderdag 1 november ontstond er ...
Actueel

Kortekaas Interieurs is al 25 jaar een begrip in horecaland

Geplaatst op woensdag 21 november 2018 16:57
  • Arno Kortekaas. © Udinga Media

pinterestmail

Meppel - Loop even naar binnen bij Sukade, Lunchcafé Van Bikkels of restaurant Peking in Meppel. Op het eerste gezicht drie compleet verschillende horecazaken met een eigen unieke uitstraling. Ze hebben echter één ding gemeen. Ze zijn ontsproten aan het brein van Arno Kortekaas en zijn team.

Het bedrijf Kortekaas Interieurs ontwierp en bouwde de afgelopen decennia vele honderden interieurs voor cafetaria’s, restaurants, lunchrooms, kantines en ijssalons. In november bestaat de onderneming 25 jaar. Een mooi moment om even terug en vooral ook vooruit te blikken met de ondernemer uit Havelte.

Arno was naar eigen zeggen een jongen van de straat die met zijn vlotte babbel de handel in ging omdat zijn familie dat ook deed. Omdat het interieurbedrijf waar hij werkte failliet ging en hij nog een dikke orderportefeuille had staan, begon hij voor zichzelf. ‘Ik was dertig, mijn vrouw was zwanger en ik vond het super spannend’, aldus Arno. ‘Ik schreef me in voor een beurs en op de laatste dag, om vijf voor vijf stapte een ondernemer binnen die een mega-opdracht bij me neerlegde. Ik haalde opgelucht adem en kon verder…’

Tot het jaar 2000 deed Arno de verkoop van zijn interieurs en vervolgens ook zelf het ontwerp op de tekentafel. De interieurs werden vervolgens gebouwd in Den Bosch. Arno: ‘Zo heb ik het een tijd volgehouden, tot ik besloot om zelf alles onder een dak te huisvesten. Eerst in een halletje aan de Eekhorstweg en in 2000 kocht ik een stuk grond op Noord, aan de Douwenmaat. Daar bouwde ik een bedrijfshal. Deze werd later weer uitgebreid met een grote productiehal.’

Zware tijden

De afgelopen 25 jaar waren jaren met ups-and-downs. Zo sloeg de crisis genadeloos toe bij Kortekaas Interieurs. ‘Dat waren best zware tijden’, verzucht de ondernemer. ‘Ik ben er trots op dat we niemand hebben hoeven ontslaan, maar we hebben in die periode wel behoorlijk ingeteerd. We zijn met z’n allen doorgegaan en mét resultaat. Want gelukkig zijn we weer opgekrabbeld en de vijftien man die we in dienst hebben, moeten hard werken om aan alle vraag te kunnen voldoen. En dat doen ze geweldig!’

Opvolging

Naast 15 ‘gewone’ werknemers, heeft Arno ook twee min of meer bijzondere personeelsleden. Het zijn z’n dochters Melissa en Nadine. Al krijgen zij bepaald geen voorkeursrol, integendeel zelfs. ‘Ze moeten hard aan de bak’, lacht Arno. ‘Ik wil dat ze een dikke huid krijgen en alles van het bedrijf meekrijgen, want misschien zorgen zij straks wel voor de opvolging. Melissa gaat vaak met mij mee op verkoop. Ze notuleert bij zeker zes gesprekken per week. Ik doe mijn ding en zij werkt alles uit. Op die manier maken we gebruik van eenieders kracht. Omdat we veel in de horeca werken en daar ook veel familiebedrijven zijn, merk ik dat dit ons een gunfactor verstrekt. Voordeel is ook dat we er samen kort bovenop zitten en dat we dus snel ideeën uitwerken. In veel gevallen krijgen klanten al na twee weken een presentatie van hun nieuwe interieur op ons kantoor. Dan valt hun mond open. We trekken mensen mee in ons enthousiasme en als we een ‘go’ hebben, gaan we bouwen. Geweldig om zo samen te werken met mijn meiden.’

Nieuwe huisstijl

Met nieuwe inzichten over zijn bedrijf, kwam ook de wens voor een nieuwe look and feel. ‘Een paar jaar geleden hebben we onze naam veranderd in Kortekaas Interieurs, Concept & Realisatie. Ook de huisstijl is veranderd. Bijna nergens vind je de verkoop, eigen ontwerpbureau en productie onder één dak. Wij hoeven niets aan andere partijen uit te besteden. Door onze korte lijnen kunnen we sneller werken en weet de klant beter waar hij aan toe is. Hij krijgt meer waar voor zijn geld, want niemand zit er tussen. En dat wordt gewaardeerd, hopelijk nog minstens vijfentwintig jaar.’

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.