abonneer nu
stoel logo
UIT+Cultuur
meppelercourant.nl
09-09-2017 09:00
Het Kidsfestival Live in Meppel op zaterdag 9 september, wordt weer een grandioos spektakel voor de kinderen van 2 t/m 12 jaar....
05-10-2017 20:15
In september 2014 sloeg Circus Ronaldo de circustent op op het Bleekerseiland in Meppel. Drie avonden lang een volledig uitverk...
06-10-2017 20:15
In september 2014 sloeg Circus Ronaldo de circustent op op het Bleekerseiland in Meppel. Drie avonden lang een volledig uitverk...
07-10-2017 20:15
In september 2014 sloeg Circus Ronaldo de circustent op op het Bleekerseiland in Meppel. Drie avonden lang een volledig uitverk...
Koken

Beenham met rucolapasta en spekjes

Geplaatst op dinsdag 26 april 2016 17:20
  • Beenham. © Pixabay.com

  • Tagliatelle. © Pixabay.com

  • Rucola. © Pixabay.com

pinterestmail

Zin in een lekker pastagerecht? Probeer dan dit recept van Ramon Beuk eens. Binnen een uur staat het op tafel. Eet smakelijk alvast!

Ingrediënten:
• 1 beenham met honing-tijmsaus
• 500 gram verse pasta (tagliatelle)
• 1 zakje rucola
• 3 eetl olijfolie
• 150 gram spekjes
• 1 handje kappertjes
• 2 eetl pijnboompitten
• 1/2 ui
• 1 citroen
• 1 dl witte wijn
• 1 eetl mosterd
• klontje boter
• peper en zout

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 140 graden.
Bestrooi de beenham met peper en zout. Verhit 3 eetl. olie en een klontje boter in een pan, bak hierin de beenham kort aan alle kanten aan. Haal de beenham uit de pan en leg deze in een ovenschaal, schenk de olie uit de pan eroverheen.
Zet de beenham vervolgens 45 min. in de oven op 140 graden.
Bak de spekjes in dezelfde pan als de beenham. Blijf roeren zodat de spekjes niet te bruin worden, voeg vervolgens de pijnboompitjes toe. Laat de kappertjes uitlekken en doe deze ook in de pan. Bak het geheel tot de spekjes en kappertjes krokant zijn. Haal de kappertjes, pijnboompitjes en spekjes uit de pan en laat deze uitlekken in een zeef.
Kook de verse pasta 2 min.
Snijd de ui in ringen en doe deze in de pan van de kappertjes, bak de ui glazig. Knijp een halve citroen uit en voeg het sap bij de uien. Blus het geheel af met 1 dl witte wijn en maak op smaak met peper en zout.

Dit is de basis voor de pasta. Giet de pasta af en voeg de pasta bij de basissaus in de pan. Roer het geheel door elkaar op laag vuur en haal de pan vervolgens van het vuur. Warm de honing-tijmsaus op en voeg hier 1 eetl. mosterd bij en wat citroenrasp. Schenk eventueel ook het sap van de beenham uit de ovenschaal bij de saus. Roer dit goed door elkaar.

Meng vlak voor het serveren een ruime hand rucola door de pasta. Snijd de beenham in dunne plakken en serveer deze op een bed van pasta. Schep vervolgens de kappertjes, spekjes en pijnboompitten eroverheen.
Schenk als laatste de saus over het gerecht.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (3) Plaats een reactiereacties
profielfoto
29 Apr 2016 10:42
Drenthe Fan
Wie houd er van heerlijk Indonesisch eten?
Neem contact op met Drenthe Fan.
Ga ik lekker Indonesisch voor je koken.
profielfoto
7 Mei 2016 18:54
ook eenshier
Ik het volgens mij nog nooit gegeten, dus kan niet oordelen of het lekker is.
profielfoto
9 Mei 2016 18:27
Jambo Jambo
De beenham zit inmiddels in de oven!
LAAT EEN BERICHT ACHTER