De dandy-pop van Danny Vera staat als een huis

Geplaatst op maandag 1 april 2019 18:55
  • Danny Vera. © Stefan Schipper

Steenwijk - Ooit was Danny Vera de best geklede man van Nederland. Ook zaterdag in de uitverkochte Meenthe zag hij er weer fantastisch uit en met hem de hele band en de gastmuzikanten. En dat in een eenvoudig, maar uiterst sfeervol decor met een prachtig lichtprogramma.

Aantal bezoekers: 680

Maar kwamen de 600 bezoekers niet voor de muziek? Ja, en ook dat was meer dan in orde. Voor de theatertour met de naam Pressure Makes Diamonds heeft Vera vier strijkers en drie blazers meegenomen. Het bleek een toevoeging met een enorme meerwaarde. De liedjes van de Zeelandse zanger en gitarist kwamen, door het gedoseerde, maar uiterst doeltreffende gebruik van de extra instrumenten, op een duidelijk hoger plan. Met zijn goed uitgebalanceerde rake stem zingt Vera zijn southern country en rhythm and blues schijnbaar stoïcijns, maar met heel veel hart en ziel.

Dankbaar

Soms moet je even door de onverschilligheid heen bijten, maar op het toneel staat iemand die oprecht dankbaar is dat hij daar mag staan. Dat straalt hij uit en zijn publiek voelt dat. Bijna 25 jaar heeft Danny Vera het geloof in zichzelf vastgehouden en dat brengt hem uiteindelijk waar hij nu is: een van de betere artiesten in Nederland. Pressure Makes Diamonds is dan ook de beeldspraak die het verloop van zijn carrière moet omvatten. Als je losse aarde maar lang genoeg samenperst wordt het op de lange duur vanzelf diamant. Daarna moet jet hem nog wel poetsen en slijpen, maar volharding brengt uiteindelijk succes.

Vera is mild maatschappij kritisch, zonder echt man en paar te noemen. Hij noemt zichzelf een hippie die niet van oorlog en vlees houdt, maar de ware boodschap bewaart hij tot het eind als hij de bomvolle Meenthe omtovert tot een zwarte, uitbundige kerk in het zuiden van Amerika. Met het nummer L.O.V.E. krijgt hij, terwijl hij de liefde predikt, de hele zaal hand in hand en het werkt. Wildvreemden nemen de boodschap ter harte en volgen Vera in zijn missie. Zoiets kan alleen als je als artiest een bovenmatige zeggingskracht hebt en persoonlijkheid uitstraalt. In combinatie met een heel goed concert leverde dat een prachtige muziek beleving op.

Bert Middelbos