• Her Majesty in Ogterop. © NDC mediagroep/ Wouter Bessels

Met de zegetocht van de vorige show "Déjà vu" nog vers in het geheugen begint tributeband Her Majesty aan zijn nieuwe avontuur.

In "Marrakesh Express" staat de muziek van Crosby, Stills, Nash & Young opnieuw centraal, maar ditmaal pakken de bandleden het anders aan.

Locatie: Schouwburg Ogterop (grote zaal), Meppel, zaterdagavond

Aantal bezoekers: 480 (uitverkocht)

Waardering: *****

Tien jaar geleden begon Her Majesty als muzikaal eerbetoon aan The Beatles en in het bijzonder het album “Abbey road”, maar sinds Bertolf Lentink, Diederik Nomden, Dirk Schreuders en Bauke Bakker zijn versterkt met Jelle Paulusma wordt het CSNY-materiaal volledig omarmd. Dat doen zij nu opnieuw met verve. De vijf zeer bekwame en expressieve musici duiken in "Marrakesh Express" op uiterst levendige wijze diep in het werk van de Amerikanen. Vanaf de eerste noot is hoorbaar dat de vijf - geen van allen zoutzakken! - elkaar beter aanvoelen dan ooit tevoren. Tegelijkertijd laten ze elkaar ook lekker vrij als daar ruimte voor is en dat geeft de voorstelling, met name in het felle "Wooden ships", een enorme boost.

Doordat de groep niet meer gebonden is aan één album pakt "Marrakesh Express" verrassender uit dan "Déjà vu": de songkeuze ligt niet voor de hand en het repertoire kan alle kanten op gaan. Dat gebeurt zogezegd twee uur lang: van het Crosby, Stills & Nash-debuut uit 1968 tot werk uit de afzonderlijke solocarrières van de heren, inclusief Neil Young. De songs van laatstgenoemde worden door Jelle Paulusma verbluffend goed neergezet, met het juiste timbre, de zo karakteristieke toon en het bijbehorende gitaargeweld. Drummer/zanger Bakker blijft samen met bassist Schreuders die ontzettend krachtige, energieke spil van de groep, terwijl ook Nomden en Lentink hun kwaliteiten volledig benutten.

Subliem zaalgeluid

Klein of groot, Her Majesty zet de muziek liefdevol neer. Net zoals hun idolen dat in 1971 tijdens hun tournee ook deden wordt uitgebreid de tijd genomen voor een kleine setting rondom de condensatormicrofoon. Ook dan legt de speelkwaliteit het geen moment af tegen de kwaliteit van de meerstemmige zang. Neem de uithalen in “You don’t have to cry”; je zou zweren dat de Amerikanen zelf op het podium staan. Het sublieme zaalgeluid helpt daarbij: alles is én blijft gedurende de gehele show perfect in balans.

De karakters van Crosby, Stills, Nash en Young worden helder en gevat toegelicht in de verbindende praatjes. Bassist Dirk Schreuders geeft toe dat er ook een belangrijk verschil is tussen CSNY en Her Majesty: de seks, drugs en rock ’n roll. Zoals hij het illustreert: ‘’s Middags gaan de kinderzitjes de auto uit en de gitaren erin.’ En opnieuw is daar een link met The Beatles: voor ‘As I come of age’ speelde Ringo Starr in 1974 de drums in. Die leuke weetjes maken de voorstelling onderhoudend en boeiend tegelijk.

Solowerk

Is het deel voor de pauze al niet misselijk, met onder andere het door Bertolf voortreffelijk gezongen “Guinevere”, in de tweede helft ligt het accent vooral op het solowerk van David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash en Neil Young. Via “After the Goldrush” (Young) en “Laughing” (Crosby) naar “Chicago” (Nash) en het fraaie "So begins the task" dat Stills in 1972 met zijn band Manassas uitbracht. Het zijn liedjes die je niet dagelijks hoort. Bij die solonummers vraag je je af hoe ze in de versie van CSNY wellicht hadden geklonken, vooral in "Like a hurricane" en "Alabama" van Young. Dat geintje haalde de band destijds met hun “Abbey road’-show na de pauze ook al uit.

Wat de werkelijke kracht van die vier karakteristieke individuen is geweest? Dat blijft de wijze waarop Crosby, Stills, Nash en Young hebben samengewerkt. Her Majesty laat die unieke vonk wederom in volle glorie horen. Zo ligt "Marrakesh Express" niet slechts in het verlengde van ‘Déjà vu’; het is de overtreffende trap verpakt in een zeer gevarieerde en complete show vol wervelend speelplezier.

"Marrakesh Express' is o.a. nog te zien op 9 december in het Atlas Theater in Emmen, op 15 december in De Nieuwe Kolk in Assen en op 21 april 2018 in De Voorveghter in Hardenberg.