De Liesterkrallen geeft sfeervol jubileumconcert

Door Hilda Knol op maandag 16 april 2018 09:13
  • © Willem Wijnstok

Blokzijl - Vrouwenkoor De Liesterkrallen uit Havelte bestaat 30 jaar. Dit jubileum viert ze zondag op een bijzondere plaats met een heel speciaal gastoptreden. Die locatie is de fraaie Hervormde Kerk in Blokzijl, de gast het Saxofoonorkest Drachten.

Gerda Mulder heet namens De Liesterkrallen de ruim honderd aanwezigen welkom bij het jubileumconcert. Kort blikt ze terug op de geschiedenis van het vrouwenkoor, dat in 1988 werd opgericht met 28 leden. Inmiddels is het koor gegroeid naar 56 leden. Sinds 2014 is Martin Glas de dirigent.

Het repertoire van De Liesterkrallen bestaat uit klassieke liederen en lichte muziek. Tijdens het jubileumconcert zingt het koor enkele nieuwe liederen en nummers die ze vroeger op haar programma had staan. Pianiste Maaike van den Berg en het Saxofoonorkest begeleiden de zangeressen. Dit orkest bestaat sinds 1990. De veertien leden bespelen alle typen saxofoons. Haar dirigent heet Karl Veen.

Jong en fris

Gezamenlijk openen koor en orkest het jubileumconcert met ‘Love changes everything’. De koorleden, die gekleed zijn in zwarte outfits en een blauwe sjaal, zingen met overtuiging. Hun stemmen klinken jong en fris. Helaas overstemt het orkest het koor iets, zodat de zangeressen net niet goed te horen zijn. Bij de pianobegeleiding van Maaike van den Berg komt het gezang van De Liesterkrallen beter tot haar recht.

Ook zingt het vrouwenkoor enkele nummers a capella, zoals ‘Ave verum’ van Wolfgang Amadeus Mozart. Dat het koor prachtig vierstemmig kan zingen blijkt als ze ‘The Snow’ van Edward Elgar aanheft. De gevoelige ‘Gabriellas sang’ van Stefan Nilsson zingt ze net iets te gehaast. De slotnoot van dit lied en de voorgaande nummers klinkt evenwel bijzonder zuiver en gelijk. Het levert het koor terecht veel bijval van het publiek op.

Het Saxofoonorkest speelt voor en na de pauze vijf werken. Haar liefelijke klanken komen in de Hervormde Kerk met haar mooie akoestiek prachtig tot uiting. In de ‘Slavonic dance no. 1’ van Antonin Dvorak speelt een orkestlid een mooie solo op de soprillo, de allerkleinste saxofoon. Dit moeilijk te spelen nummer bevat verschillende ritmes en tempi en is volgens de dirigent ‘een groot feest!’

Een enkele keer is het orkest wat onzuiver in de stemming. Ontroerend mooi en met veel concentratie spelen de saxofonisten ‘Zij’ van Marco Borsato. Dirigent Karl Veen laat zijn klasse horen bij het spelen van een solo op de altsaxofoon. Het publiek laat haar waardering daarvoor met een luid applaus blijken.

Dynamiek

De Liesterkrallen sluiten het concert af met nog een zestal nummers. Alleen tijdens ‘Bring Him home’ uit de musical Les Miserables is het koor even de draad kwijt. Voor de rest van de middag geeft het koor blijk van een goed contact met haar dirigent. Haar goede dynamiek hoor je in het slotnummer ‘Flying free’ van Don Besig. Als toegift heft het vrouwenkoor ‘Do you hear the People sing’. Dit is een vrolijke afsluiting van een concert, dat niet uitbundig, maar wel bijzonder sfeervol en gevarieerd is.