‘Classic album’ Brothers In Arms krijgt eigen twist

Door Wouter Bessels op donderdag 10 mei 2018 00:02
  • Legendary Albums live: Brothers in Arms in De Meenthe. © Wilbert Bijzitter

Steenwijk - Legendarische popalbums eren. Het blijkt al jarenlang een razend populaire formule in het volle landschap der tributebands. In ons land richt het collectief Legendary Albums Live zich op dit fenomeen. Na Stevie Wonder en U2 staat dit seizoen Dire Straits’ Brothers In Arms centraal. Woensdagavond was De Meenthe aan de beurt.

Locatie: De Meenthe, Steenwijk, woensdagavond
Publiek: 300
Waardering: ***

Brothers in Arms is een plaat waar je u tegen zegt. Sinds verschijning in 1985 ettelijke miljoenen keren verkocht, en met name op compact disc. De plaat was destijds het visitekaartje voor de toen net geïntroduceerde geluidsdrager. Voor Dire Straits is de plaat, samen met Love Over Gold, het technisch perfecte vlaggenschip van diens discografie. Eentje die de groep van Mark Knopfler nooit zelf live in integrale vorm speelde.

Geheime wapen

Dat doet de band van vanavond wel, maar toch ook weer niet helemaal volgens het spoorboekje. Voor de pauze staat de plaat centraal, daarna spelen de musici een greep uit het andere werk van de Engelse groep. Met zowel Erwin Nyhoff en Marcel de Groot in de gelederen heeft de groep op papier alle troeven in handen.

De goed gevulde zaal van De Meenthe krijgt een avond vol herkenning voor de kiezen en de uitvoering van Brothers in Arms overtuigt bij vlagen. De energie en de kracht van Nyhoff wisselt gedurende de avond de dienstbare en vooral bevlogen bijdragen van De Groot sterk af. Het materiaal van het in 1985 verschenen album leent zich daar ook uitstekend voor. Met name de gitaarsolo’s van laatstgenoemde zijn om te smullen. Marcel de Groot - 'zoon van' - is het geheime wapen van de band. Hangt de ene na de andere fraaie gitaar om zijn nek, levert prachtige achtergrondzang en interpreteert de gitaarpartijen van Mark Knopfler op geïnspireerde wijze. Ook bassist Marco Dirne levert een topprestatie en alleskunner Jelske Hoogervorst is met name op sax een geweldige toevoeging.

Haast

Wat prettig aan Legendary Albums Live is dat de band niet alles klakkeloos naspeelt, maar het materiaal ook een eigen twist geeft. Wat minder prettig is dat het tempo van de meeste nummers aan de hoge kant is. Bij de uptempostukken valt dat niet zo op, zoals in afsluiter Sultans of Swing, Lady Writer of Water of Love. Maar bij Telegraph Road, toch één van de befaamde Dire Straits-klassiekers, lijkt het net of de band nog voor het donker thuis moeten zijn. De haast is groot.

Over de gehele linie rammelt het optreden op bepaalde momenten. De lichtman is af en toe net te laat met het uitlichten van de musici op het juiste moment en Nyhoff verslikt zich af en toe in de teksten. Ook de timing sputtert regelmatig. Dat laatste komt vooral op het conto van de (inval)drummer. Zijn logge drumspel - inclusief een ongestemde snaredrum - doet weinig subtiel aan en ontbeert dynamiek. Vooral in de sfeervolle nummers wordt dat node gemist. Zo wordt de subtiliteit van een spannend stuk als Private Investigations om zeep geholpen. De Groot en Nyhoff redden de uitvoering van de ondergang.

Onderbroekenlol

Walk Of Life blijft de achilleshiel van Brothers In Arms. Ooit door Knopfler bedoeld als b-kantje van een single, maar uiteindelijk toch een grote wereldhit geworden. Het liedje krijgt zaal volledig in beweging en is goed voor de afwisseling. Net zoals de, door Nyhoff betitelde, onderbroekenlol van Two Young Lovers en Twisting by the pool. Beide gaan er bij de zaal in als koek, de twist zit er letterlijk en figuurlijk goed in. Ook leuk dat Nyhoff een kort blokje met inspiratiebronnen voor Mark Knopfler inricht, met liedjes van J.J. Cale, Elvis en The Shadows.

De verrassing van de avond is Private Dancer. Door Knopfler oorspronkelijk geschreven voor Brothers In Arms, maar aan Tina Turner gegeven en met een wereldhit tot gevolg. Een van de eerste rij geplukte gastzangeres zingt de klassieker vol overgave en met de juiste toon. Naast de integrale uitvoering van het album waar het vanavond om draait is dit het hoogtepunt van de avond. Samengevat is dit concert een leuke introductie op de muziek van Dire Straits, dan wel een hernieuwde kennismaking. Helaas ontbreken de verfijnde puntjes op de i en die hadden dit programma naar een veel hoger niveau kunnen tillen.

NB. Oorspronkelijk stond in de recensie de naam van drummer Arie den Boer vermeld. De recensent was tijdens het concert niet op de hoogte dat hij die avond werd vervangen door een andere drummer. Bovenstaande recensie is om die reden aangepast en hiermee gerectificeerd.

LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.