Glanzende comeback van Paul de Leeuw

Geplaatst op donderdag 29 november 2018 13:43
  • Paul de Leeuw. © Paul de Leeuw / persfoto

Steenwijk - Iedereen kent Paul de Leeuw van de vele tv- programma's met de bekende tot nationale figuren ontwikkelde creaties als Bob en Annie de Rooij. Paul de Leeuw is van oudsher een man van het theater. Een veelzijdig theaterdier dat vanaf de eerste minuut zijn publiek voor zich inneemt.

Hij vertelt hilarische, maar ook ernstige verhalen uit het leven van zijn gezin en zingt de mooiste liedjes, op piano begeleid door Bernd van den Bos. Dan opeens is hij de nar en even later de geëngageerde theaterman die we een aantal jaren hebben gemist.

Locatie: De Meenthe, Steenwijk
Aantal bezoekers: 450

Wat maakt hij gemakkelijk contact met zijn publiek. Op een volstrekt sympathieke manier. Dat is een tweede natuur. Hij nodigt uit met hem mee te spelen. Als Paul de Leeuw heeft verteld dat hij in zijn jonge jaren geld verdiende bij Van der Valk informeert hij wie er zijn of haar bruiloft in één van de vestigingen van het familiebedrijf heeft gevierd. Marisca Petstra uit Meppel steekt haar hand op en een vrolijke dialoog kan beginnen.

Paul de Leeuw heeft zijn grote talenten op enig moment in dienst gesteld van de heilige koe, de tv. Daarin muntte hij uit. Annie de Rooij maakt aan het eind van het programma haar rentree. Kwetsbaar, onbeholpen, maar vooral ook medelijden oproepend. Paul de Leeuw in de huid van Annie verveelt nooit. Hij doorbreekt taboes en schrijft via Annie een nieuw # Me Too-hoofdstuk, gevolgd door een scabreuze versie van Telkens Weer van Willeke Alberti. Vette humor.

Openhartig

Paul de Leeuw is de ideale gastheer op zijn eigen feestje. Hij is openhartig. Vertelt het verhaal over de adoptie van zijn zonen. Hoe geëmancipeerd en verdraagzaam ons land is geworden. Waar vroeger strenge rolpatronen overheersten daar kan nu over Romeo en Julius worden gezongen. Paul de Leeuw is gelukkig in het land waar hij kan zijn wie hij is. De grote betekenis hem als artiest én als mens is dat hij een belangrijke maatschappelijke bijdrage heeft geleverd aan de acceptatie van homoseksuelen.

In het decor neemt een reusachtige frituurmand een centrale plaats in. Het stalen object is een ideale zitplaats voor Paul de Leeuw. Het decorstuk symboliseert de innige vriendschap tussen hem en zijn overleden regisseur Guus Verstraete. Hij vertelt als eerbetoon aan zijn vriend met warmte en hilarische imitaties een prachtig verhaal over de opnames van de Jostiband in zijn vroegere programma Laat de Leeuw. Geen kwestie van gemakkelijk scoren. Over zijn integriteit bestaat geen enkele twijfel.

Alleskunner

Paul de Leeuw is een alleskunner. Zelfs de chachacha kan hij dansen. Hij improviseert er heerlijk op los. Het contact met een bewoonster van Vledder leidt ertoe dat de naam van het dorp als een rode draad door het programma loopt. Hij zingt, ook op verzoek, de mooiste liedjes. Hij parodieert Herman van Veen in een lied van Bertold Brecht. Even later zingt De Leeuw een strijdlied van de Duitse componist, ‘Mijn Zoon’, over het geweeklaag van een moeder die haar zoon naar de loopgraven moet laten gaan.

Aan het begin verhaalt hij over de liefde van zijn beide zonen voor Ajax, terwijl hijzelf Feyenoord-aanhanger is, in Amsterdamse ogen een kakkerlak. Aan het eind schetst hij de ontwikkeling van zijn zonen met hun begroetingen van hun vader door de jaren heen. Ontroerend mooi van eenvoud.

Paul de Leeuw is gelukkig weer terug in het theater. Gerijpt, zonder wrijving geen glans, vriendelijk en beter dan ooit.

Ton Henzen

'Vette Pech' is dinsdag 5 februari 2019 te zien in Schouwburg Ogterop in Meppel.