Marco Lopes scoort met zijn debuutvoorstelling 'Moedt'

Geplaatst op donderdag 29 november 2018 14:34
  • Marco Lopes. © Anne van Zantwijk

Vledder - Marco Lopes staat heerlijk ontspannen op het podium van het Daktheater De Tippe. Het programma ‘Moedt’ is zijn debuutvoorstelling maar deze cabaretier is bepaald geen beginneling. Lopes studeerde af aan de Koningstheateracademie, is theatermaker en acteur, speelde diverse gastrollen in tv-series en stond eerder in de finale van het Leids Cabaret Festival.

Locatie: Daktheater De Tippe, Vledder
Aantal bezoekers: 90 (uitverkocht)

De Hagenees met Portugese achtergrond heeft een vlotte babbel en maakt meteen goed contact met het publiek. De standaard vraag ‘Hoe gaat het met je’ wordt uiteraard beantwoord met ‘goed’. Daar neemt hij geen genoegen mee. Met vele voorbeelden, geplukt van internet, gaat Marco in op de dingen in het leven die niet goed gaan, waar je spijt van hebt of de dromen die niet zijn nagejaagd.

De sfeer zit er goed in bij het welwillende publiek en er wordt goed gereageerd op de soms ongemakkelijke vragen. Marco wenst duidelijkheid, kan er geen ‘chocola’ van maken en illustreert op lachwekkende manier zijn filosofietjes. ‘Angst en dapperheid zijn twee aparte dingen’ is een van die uitspraken.

Met heldenmoed laat hij zien hoe je dat aan de orde kan stellen en er volgt een grappig verhaal met een uitdagende dansact in een discotheek. Het liefst zou Marco net zo mannelijk willen zijn als zijn moeder en dat is bedoeld als compliment. Ook zijn vriendin staat haar mannetje in de liefde voor voetbal. Lopes durft zich kwetsbaar op te stellen maar schermt zichzelf ook af, wil mannelijk zijn en heeft zich voorgenomen om niet teveel geraakt te worden. Toch laat hij zich gaan wanneer hij even denkt dat hij dood zal gaan en heerlijk theatraal verhaalt Lopes over zijn liefdesverklaring aan zijn vriendin.

Inmiddels is Marco 33 jaar en hij voelt zich keihard ingehaald door de jongere generatie. Al die gaten en scheuren in spijkerbroeken snapt hij niet en aan nietszeggende teksten van huidige jonge rappers ergert Marco zich. Toch zitten er grappige vondsten in blijkt bij het declameren. Bij de nieuwe hype, het ‘swish swish’ dansje denk je misschien ‘doe normaal’ maar toch leuk dat hij het dansje goed beheerst. Marco laat ‘everybody’ meegenieten van een goed uitgevoerde komische playbackact van The Backstreet Boys. Hij schaamt zich niet als idolaat van deze boysband. Wat is gênant en wanneer ben je dapper?

Het is ieder voor zich in het leven om dat te ontdekken. Hoe ga je om met je problemen en zorgen? Marco heeft een bijzonder knuffeltje waarbij je al je zorgen kwijt kan. René, uit het publiek geplukt, mag het uitproberen en hij is dapper genoeg om op het podium een lange ongemakkelijke hug te doorstaan. Knap hoe Lopes losjes omgaat met het publiek en ingaat op de antwoorden die worden gegeven.

Lopes laat op bijzonder wijze aan het eind van de voorstelling zien dat het alles of niets is. Niet bang zijn om te falen, de moed hebben om het gewoon te doen zodat je later nergens spijt van hoeft te hebben. Onder de klanken van David Bowie met ‘Heroes’ is dit letterlijk en figuurlijk een raak beeld. Marco Lopes scoort met zijn ‘Moedt’ bij het Vledderse publiek.

Ineke Gaastra