Razendsnel Rundfunk verrast én shockeert

Geplaatst op vrijdag 30 november 2018 14:41
  • Rundfunk. © Mark Engelen

Steenwijk - Wat een tempo draaien Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde onder hun cabaretnaam Rundfunk in hun eerste programma Wachstumsschmerzen (Groeipijnen).

Aantal bezoekers: 600

Ze enterden vorig theaterseizoen de schouwburgen en kregen van alle kanten lof toegezwaaid. Rundfunk won sympathie op tv en mede daardoor krijgen ze de zalen vol. Ze brengen een vorm van kleinkunst die grensoverschrijdend is. Gedurfde cabaretiers schuwen geen enkel onderwerp. Taboes zijn er om te worden opgeruimd. Hoe ver moet je gaan om spraakmakend te zijn. Rundfunk slaagt daarin. Niet door pogingen om te shockeren. Daar doen ze het niet voor. In hun enthousiasme en onbevangenheid gaan ze verder dan andere cabaretiers.

Is het ooit eerder gebeurd dat een cabaretier een pamper bij zijn collega omdoet en al doende zijn piemel beroert? Hilariteit is hun deel in een reeks van scenes die elkaar in sneltreinvaart opvolgen. De dialogen hebben een hoog absurdistisch karakter. De vrijmoedigheid en onderwerpkeuze van Rundfunk zijn onbegrensd en maatschappelijk herkenbaar. Terloops worden scenes gebracht over opvoeding, volwassen worden, vader en zoon- relaties, mannenliefde, de arrogantie van de top van de ondernemerswereld die zich met Engelse termen afscheiden van de werkelijkheid. Rundfunk zet ze met een originele aanpak hardhandig met beide benen op de grond. Ooit in het theater gezien hoe moeder vogel haar jong voert? Je maag draait zich om.

Harde grappen

De realiteit van alledag is in de zaal aanwezig. Het programma wordt plotseling onderbroken, omdat een bezoeker onwel is geworden. In de bizarre wereld die Rundfunk oproept, denken toeschouwers wellicht dat de onderbreking bij het programma hoort, want in het welkomstwoord werd toch gezegd dat niemand gedurende Wachstumsschmerzen dood mocht gaan. Andere bezoekers schieten te hulp en dragen de man weg. Van Kalmthout en Van de Velde maken harde grappen. Een vader laat zijn zoon spelenderwijs weten dat hij een hersentumor heeft. Deze scene leidt ertoe dat een door deze ziekte getroffen gezin de zaal verlaat. Cabaret is soms confronterend. Rundfunk zoekt de ultieme grenzen op. De jonge cabaretiers willen zich in hun creatieve driften niet gevangen laten nemen door fatsoen en keurige regels. Ze nemen geen blad voor de mond en gaan in de verbeelding van gedrag dat bij vele bezoekers nog in de taboesfeer bevindt erg ver. Anale seks tussen twee mannen, Rundfunk dekt niets toe. Filmmaker Wouter Taal, slachtoffer op de eerste rij, mag een latex handschoen van Yannick van de Velde overnemen. Een vorm van bezoekersparticipatie die zelden eerder is vertoond in een theater.

De atletische stemkunsten, de mimiek, de soms idiote choreografie: zij laten zich nergens door beperken. Onverwachte wendingen en verrassende vondsten maken van Wachtumsschmerzen een enerverend programma met Van Kalmthout en Van de Velde als voormannen van een nieuwe generatie cabaretiers. Cabaretgroepen als De Partizanen, Schudden en Niet Schieten brengen ook een aaneenschakeling van korte scenes, maar zo gevarieerd en absurdistisch als Rundfunk is nieuw.

Disney-figuren

Rundfunk was in het vorige theaterseizoen om deze reden de grote doorbraak. Niet prijswinnend. De concurrentie van gevestigde namen is groot. Het is evenwel een prestatie van formaat, gezien de aanwezige cabaretstromingen in de theaters, om een nieuwe categorie aan het bestaande aanbod toe te voegen. Het is ronduit hilarisch dat scheppende kleinkunstenaars in hun programma rust zoeken bij Mickey en Katrien Mouse. Yannick en Tom staan plotseling in onderbroeken met de afbeeldingen van de Disney-figuren op het toneel en zoeken met hun onderlichamen warmte en bescherming bij elkaar. Wat een vondst. Kolderiek en de bevestiging van de humoristische aanpak van Van Kalmthout en Van de Velde dat niets te gek is. Hun kledij, overhemd, maillot metonderkleding doet denken aan de strip Fokke & Sukke uit de NRC.

Ruim een jaar na de entree in de wereld van de kleinkunst worden overal volle zalen geboekt. Rundfunk is een hype. Soms maken ze een stoere indruk. In de eerste scene zijn ze amateurspelers met onbeholpen gebaren. Heerlijk. Ze formidabel op elkaar zijn ingespeeld. Tegelijkertijd weten ze à la minute te improviseren.

Of Rundfunk over tien jaar nog bestaat, is de grote vraag. Beiden hebben talenten die ze ook inzetten voor film en toneel. Daarom geniet de grote schare veelal jeugdige fans van het succes van nu. Het is Rundfunk zeer gegund.

Ton Henzen