Symfo Classics: symfonisch rockfeest met misplaatste elementen

Geplaatst op woensdag 5 december 2018 21:32
  • Symfo Classics. © Harrie Muis

Steenwijk - Het is altijd lastig om een tribute band of een cover band te recenseren. Het songmateriaal kan je niet meer beoordelen, dat is ooit al beproefd door de originele acts. Je kan alleen maar zeggen of het gespeelde werk een beetje lijkt op de oorspronkelijke versie en je kan iets zeggen over de manier waarop het gepresenteerd wordt.

Aantal bezoekers: 300

Het eerste zit wel goed bij de cast van Symfo Classics. Met verve bijt de band zich vast in materiaal van Genesis, Pink Floyd, Marillion en Yes. Het betreft niet het makkelijkste materiaal om te spelen, maar de individuele instrumentalisten redden zich er prima mee. Gitarist Rob Winter kan het zich zelfs veroorloven een voorzichtige eigen draai aan de solo’s te geven. Het werk van de drie vocalisten is een ander verhaal. In het symfonische rock genre is de zang nogal ondergeschikt aan het instrumentale.

Daar trekken zangeres Cindy Oudshoorn en zangers Edward Reekers en Martin van der Starre zich niks van aan. Zij manifesteren zich met hun prominente presentatie als dominante boegbeelden en bezondigen zich met hun theatrale maniertjes zelfs regelmatig aan goedkope volksmennerij. Erg mooi is weliswaar Oudhoorn’s vocale uitvoering van Wuthering Heights maar voor de overgrote rest mag het qua presentatie wel een tandje minder.

Het publiek wordt door de artiesten in twee categorieën ingedeeld. De mensen die symfonische rock wel mooi vinden en de die hards van het genre. Voor de eerste categorie is gezorgd voor hitjes die gemaakt zijn door symfonische groepen, bijvoorbeeld Mr Blue Sky van ELO of Land of Confusion van Genesis. De die hards krijgen met uitvoeringen van het oudere werk van Genesis, Yes, Styx en Pink Floyd nog redelijk waar voor hun geld. Muziektechnisch gezien was het een zeer boeiende en zelfs imposante avond, maar het is aan te bevelen dat voor een volgende tour eens kritisch gekeken wordt naar de rol van de vocalisten. Meeklappen doen we wel bij een ander soort muziekfeestjes.

Bert Middelbos