Violiste Lisa Jacobs verovert het publiek

Geplaatst op woensdag 5 december 2018 22:10
  • Lisa Jacobs. © Ronald Knapp

Meppel - Het is alweer enkele seizoenen geleden dat Lisa Jacobs optrad met het NNO in Ogterop. De jonge violiste veroverde toen de harten van het publiek met het eerste Vioolconcert van Bruch. Virtuoos vioolspel, maar ook ragfijn, Sinds enkele jaren heeft zij een eigen ensemble The String Soloïsts. Ook daarmee krijgt zij alom lovende recensies.

Aantal bezoekers: 165
Waardering: *****

Terecht, want ook in Ogterop veroverde zij het publiek vanaf het eerste moment. En dat niet alleen door haar vioolspel. Bij gebrek aan een gedrukt programma lichtte zij de te spelen werken mondeling toe op een ontwapenende manier. Zij probeerde haar programma aan het thema Herfst te koppelen. Inderdaad, het regende toen we Ogterop verlieten.

Het was al bijna donker en er lag veel blad op de grond. Maar om elk werk aan de herfst te koppelen gaat wat ver.

Eigenzinnig

Het openingswerk, Bach's Concert voor twee violen, schreef de componist waarschijnlijk voor zijn eigen ensemble waarmee hij in Leipzig in Café Zimmermann optrad. Samen met violiste Emma Roijackers zette Lisa een mooi dubbelconcert neer. Met frisse tempi in de hoekdelen en een eigenzinnige benadering in het langzame deel. Die eigenzinnigheid bleek kenmerkend voor haar spel én haar verhaal. Een van Locatelli's vioolconcerten kreeg een charmante vertolking. Liefelijk in het middendeel, licht en elegant in de hoekdelen,met een ensemble dat haar in alles volgde.

Op bijna kinderlijke wijze vertelde Lisa hoe zij in contact was gekomen met de muziek van Locatelli. Wat veel belangrijker is vergat zij. Dat Locatelli vijf en dertig jaar in Amsterdam heeft gewoond aan de Prinsengracht, in de hoofdstad zijn muziek liet drukken. Ook in Vivaldi's Herfst toonde zij zich een violiste met fantasie. Samen met haar ensemble zette zij een gloedvolle Herfst neer. Compleet met dorpsfeest, jachttaferelen en geweerschoten. In het Vioolconcert G Dur van Haydn was het fraaie continuo-spel van de klavecinist een opvallend element. Met een smaakvol uitgewerkte becijferde bas, mooie omspelingen en het weglaten van onbelangrijke noten om het intieme spel van de violiste beter uit te laten komen.

Huis en kroeg

Met muziek voor huis en kroeg besloten Lisa en haar muzikale vrienden het concert. Met een beeldschoon wiegenliedje van de Belgische violist en componist Ysaye, om zo bij weg te dromen. Maar nee, even nog naar de kroeg. Daar was een Tango van Piazolla te horen, met wild spelende violisten, twee schor spelende celli en een pluk-bas. Speelde dit alles zich af in de herfst? Voor ons wel. Wat de componisten er bij ervaren en gedacht hebben blijft een raadsel en is onbelangrijk. Wat blijft is de herinnering aan smetteloos uitgevoerde ensemblemuziek.

Marjan Doorn