Anne Wil Blankers schittert in ‘Driving miss Daisy’

Geplaatst op vrijdag 7 december 2018 14:20
  • Een scène uit ‘Driving miss Daisy’. © Leo van Velzen

Steenwijk - ‘Ik bepaal wat er gebeurt. In mijn auto’. De bejaarde Joodse Daisy Werthan maakte in niet mis te verstane woorden duidelijk hoe ze over de door haar zoon Boolie aangenomen afro Amerikaanse chauffeur Hoke dacht.

Ze zat niet op hem te wachten. En hoewel Daisy en Hoke dat toen nog niet in de gaten hadden, bleek dit de start van een ontroerende vriendschap die heel lang zou gaan duren.

Aantal bezoekers: 200
Waardering: *****

Het was het begin van het toneelstuk ‘Driving miss Daisy’, donderdagavond in De Meenthe. De filmversie won in 1990 diverse Oscars, waaronder in de categorie beste film en beste actrice (Jessica Tandy). De rol van Hoke Colburn werd in de filmversie vertoond door de acteur Morgan Freeman. Actrice Anne Will Blankers schittert in de rol van Daisy Werthan. Ze is koppig en scherp, maar hoe ze Hoke ook probeert te schofferen: hij is er niet van onder de indruk en blijft onder alle omstandigheden vriendelijk. Zelfs wanneer ze hem het hardst probeert te raken. Dit alles tegen een achtergrond van vooroordelen en racisme in de jaren ‘50 en ‘60 in het Zuiden van de Verenigde Staten.

Martin Luther King

Het verhaal van ‘Driving Miss Daisy’ wordt nog eens extra versterkt door de videobeelden van een brandend kruis en leden van de Ku Klux Klan ervoor en een (audio)toespraak van dominee Martin Luther King. Het gesprek tussen moeder Werthan en zoon Werthan over een diner, waarvoor Daisy kaartjes had geregeld omdat ze zo’n fan van Martin Luther King was en waar hij zou spreken, leek onschuldig maar Boolie liet tussen neus en lippen vallen dat daarnaartoe gaan misschien niet goed zou zijn voor zijn zaak. Hij persoonlijk had er geen problemen mee maar eventuele opdrachtgevers misschien wel. Het maakte het onderliggende racisme in ieder geval pijnlijk duidelijk.

Brandbom

De brandbom in de Joodse synagoge van hun stad bracht ook een schok teweeg. Tijdens een lange autorit haalden ze herinneringen op en zei Hoke dat hij één keer eerder de grens van Georgia was overgestoken. Toen Daisy vroeg hoe lang dat geleden was antwoordde hij ‘vijfentwintig minuten geleden’, tot plezier van het publiek.

Het harnas van de stuurse Daisy brokkelt gaandeweg de voorstelling steeds meer af en ook Hoke - prachtig gespeeld door Edwin Jonker - laat zich van zijn kwetsbare kant zien, wanneer hij aan Daisy bekent dat hij niet kan lezen. Vele jaren later - wanneer Hoke zelf niet meer kan rijden en zich laat rijden door zijn kleindochter - bezoekt hij miss Daisy en zegt miss Daisy tegen hem: je bent mijn beste vriend. En Hoke antwoordde zoals hij haar altijd heeft geantwoord. Met een: yes ma’am. Aandoenlijker dan dat werd het niet meer.

Elisabeth Bijker