Tania Kross zingt eigen versie van de Top 2000

Geplaatst op vrijdag 7 december 2018 16:26
  • Tania Kross © Bas Losekoot

Meppel - Dankzij haar deelname aan het tv-programma De Beste Zangers geniet operazangeres Tania Kross sinds vorig jaar landelijke bekendheid. Dit seizoen duikt zij het theater in met haar voorstelling ‘KROSS2000’ die overal volle zalen trekt.

Aantal bezoekers: 480 (uitverkocht)

Dat is donderdagavond in een uitverkocht Ogterop niet anders. De nieuwsgierigheid is van het publiek af te lezen, want de aangekondigde reis door 850 jaar muziek is nogal wat. Als mezzosopraan weet zij van de klassieke paden af te wijken en via jazz, gospel, soul en blues naar de popmuziek over te stappen. Daarin slaagt zij met verve. Niet alleen is Kross zangtechnisch een natuurtalent, ook weet zij op prettige en informatieve wijze haar repertoire te omlijsten.

De arrangementen van Thijs Borsten zijn toegankelijk en kleurrijk, passend bij het enthousiasme waarmee Kross twee uur lang op het podium staat. Samen met een zevenkoppige band, onder wie Metropole Orkest-drummer Arno Nieuwenhuize en drie strijkers.

'This Is My Life’

Het aanbod schiet alle kanten op, maar dat is vanavond juist de charme. Geen hokjes of grenzen. ‘KROSS2000’ is daarvan een treffende weergave: via Frankie Goes To Hollywood naar Schubert en van Rossini naar Beyoncé en Bach, tot aan Metallica’s rockballad ‘Nothing Else Matters’ en de indierock van Imagine Dragons. Prijsstuk van de eerste helft is haar overtuigende vertolking van Shirley Bassey’s ‘This Is My Life’, waarin ze soul moeiteloos met een snufje tango combineert en haar stem volledig losgaat. De strijkers domineren en vormen naast de stem van Kross de rode draad van de avond: beide kunnen moeiteloos alle muzikale tijdperken aan.

Na de pauze komt heel kort rap en hip hop aan bod. Zelfs een heuse muziekquiz die de vaart behoorlijk uit het programma haalt en afbreuk doet aan de fraaie opbouw die ze ook na de pauze prachtig in gang had gezet. Afsluiten doet Kross met ‘Bohemian rhapsody’, de ultieme samensmelting van pop en opera. Om daarna subliem met Bach/Gounod’s ‘Ave Maria’ het licht uit te doen.

‘KROSS2000’ toont Tania Kross’ klasse en veelzijdigheid. In feite is haar programma een persoonlijke Top 2000. Vaak lijdt een huwelijk tussen klassiek en pop schipbreuk, maar deze diva zet de combinatie neer als een overtuigende ‘marriage made in heaven’.