Top 2000 Live Band: complete show met afwisseling

Geplaatst op dinsdag 11 december 2018 13:20
  • Zangeres Tjindjara en zanger Clayton. © Wilbert Bijzitter

Steenwijk - Afgelopen week hield NPO Radio 2 een stemweek voor de Top 2000. Een mooi moment voor Theater De Meenthe om afgelopen zaterdagavond de Top 2000 Live Band te gast te hebben.

Aantal bezoekers: 250

De elfkoppige band biedt de perfecte warming-up voor de Top 2000, die dit jaar vanaf eerste kerstdag tot en met oudejaarsavond wordt uitgezonden. Top 2000 Live beleeft dit jaar alweer haar zevende editie. Het thema is 'Fire'. DEe Top 2000 Live Band startte als huisband tijdens het proeflokaal van Frits Spits op Radio2. De band toert nu jaarlijks langs de theaters met de mooiste rock-, soul- en popsongs uit de Top 2000.

De Top 2000 Live Band heeft in de loop der jaren meerdere vocalisten gehad. In Steenwijk treden op zangeres Tjindjara en de zangers Jeroen van den Berg en Clayton. Alle drie zangers hebben geschitterd in meerdere musicals. Zij worden begeleid door acht topmuzikanten, waaronder een geweldige blazerssectie. De band begint het concert toepasselijk met 'Light my fire' van The Doors.

‘Zoutelande’

De hits uit de Top 2000 zijn goed gekozen. Zowel hoog als laag geklasseerde nummers komen voorbij. Bij elke editie zet de band twee artiesten in de spotlights. Voor de pauze is dat dit jaar Billy Joel en na de pauze Sting. Van beide artiesten passeren elk drie nummers de revue. Afwisselend zingen de zangers solo's en duetten. Zo brengt Clayton een paar liedjes uit de stal van Motown. Hij heeft een mooie soulstem. Tjindjara zingt van hetzelfde label nog 'ABC' van The Jackson Five. Het door haar gezongen 'Slave to the rhythm' komt niet zo goed uit de verf. Ze heeft moeite met de lage noten en wordt overstemd door de muzikanten. Wel mooi is het duet, wat ze samen met Clayton zingt in ‘Zoutelande’. Dit is overigens het enige Nederlandstalige liedje dat aan bod komt. De zangeres blinkt verder uit door haar expressie en dansmoves. Jeroen van den Berg moet het niet hebben van zijn danstalent, maar weet met zijn enthousiasme het publiek goed bij de voorstelling te betrekken. Dat doet hij bijvoorbeeld met gekke dansjes bij 'Just a gigolo' van David Lee Roth. Arjan Muusz verzorgt daarbij een gave saxsolo.

The Beatles

Na de pauze volgen nog veel meer dansbare nummers, zoals 'YMCA' en zelfs 'De vogeltjesdans'. Het publiek reageert hier enthousiast op. Bijna niemand blijft nog zitten. Ook komen een aantal recente nummers aan bod, zoals 'Shotgun' van George Ezra. Volgens zanger Jeroen van den Berg mogen The Beatles niet ontbreken. Samen met Tjindjara zingt hij twee liedjes, die door andere artiesten zijn gecoverd.

‘Brand new day’

De verschillende nummers vloeien goed in elkaar over. De band kiest er voor om zoveel mogelijk liedjes te laten horen. Daarbij spelen ze niet de hele nummers van begin tot eind, maar telkens langere fragmenten. De dans, flitsende lichteffecten en wisselende kleding, maken de voorstelling tot een complete show met veel afwisseling. Net zoals de band is begonnen, eindigt ze ook weer met vuur. 'Fireball' van Pitbull is het slotnummer. Met 'Brand new day' uit The Wizard of Oz geeft de Top 2000 Live Band nog een vrolijke toegift.