All Stars de Musical blaast je niet van je stoel, maar is wel mooi

Geplaatst op donderdag 20 december 2018 13:44
  • All Stars de Musical. © All Stars de Musical / persfoto

Steenwijk - Na de succesvolle televisieserie en film (1999-2001) is er nu All Stars de Musical. De regie is in handen van Frank Lammers, die ook scoorde met de musical De Marathon. Eén hoofdrol is weggelegd voor Jim Bakkum, die de onzeker filosofiestudent Hero speelt.

Aantal bezoekers: 300
Waardering:  ****

Terwijl het publiek de zaal binnendruppelt en de openingstune van Studio Sport te horen is, begint de vijftienkoppige cast alvast met de warming-up. Het zijn de voetballers van Swift Boys 8, hun coach (Kees Boot) en een aantal voetbalvrouwen.

Het eerste lied heet 'We waren groen als gras'. Dat slaat terug op de begintijd van het team, toen de spelers nog jongetjes waren. Inmiddels zijn de spelers volwassen geworden en hebben ze allemaal hun eigen sores.

Schaamte

Zo is Hero verliefd, wordt Mark (Urvin Monte) binnenkort vader, durft Bram (Alex Hendricks) niet uit de kast te komen en is Johnny (Lucas Hamming) werkloos. Hun innerlijke conflicten worden niet diepgaand behandeld, de ontwikkeling die de personages doormaken blijft beperkt. In een scène in een verpleegtehuis zijn de ouderen stereotiepen. Flink wat boeiende thema's lopen in elkaar over, zoals problematische vader-zoon relaties, schaamte, medelijden, homoseksualiteit en vrouwenemancipatie.

De musical werkt toe naar de 500e wedstrijd van het voetbalteam. Voordat het zover is gooien eerst een onweersbui en homofobe Polderboys roet in het eten. De jubileumwedstrijd komt er pas na een trainingsweekend. Tegenstanders zijn de eigen vrouwen, aangevuld met Bram die eindelijk toch opbiecht dat hij op mannen valt. Een van de mooiste scènes van de musical is die waarin hij aan een turnster vertelt dat hij verliefd is op Mark, die in slow motion om hem heen danst. Brams adoratie wordt zo geloofwaardig en tastbaar. Daan Wijnands levert als verantwoordelijke voor de choreografie hiermee goed werk af. Sprankelend en origineel zijn ook de dansen die tijdens de warming-up en de jubileumwedstrijd worden uitgevoerd. Eerstgenoemde heeft veel weg van een tapdans, de laatste van een klassieke dans.

Origineel

All Stars de Musical verrast de toeschouwers meerdere keren, zoals tijdens de scène met de in hun blootje douchende voetballers. Origineel is ook dat de vrouwenvrouwen tijdens hun Whatsapp-conversaties emoji's woordelijk uitspreken. De licht- en watereffecten tijdens de onweersbui zijn ingenieus. Dat geldt ook voor de decorstukken. Het decor verandert telkens vliegensvlug met een dug-out, een bar en wc, die allemaal op wieltjes worden binnengereden.

Als de cast meerstemmig zingt, klinkt dat behoorlijk goed. De solisten presteren wat minder, met als positieve uitzondering Jim Bakkum. Hij zingt 'Toen ik jou zag' van Antoine Kamerling met veel gevoel en overtuigingskracht. Een voetbalvrouw valt uit haar rol als ze de slappe lach krijgt tijdens het emancipatielied 'Tweeduizend jaar de kans gehad'.

Onderlinge vriendschap

De liederen en teksten bevatten regels met filosofische en Cruyffiaanse wijsheden, zoals 'Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil' en 'In je eentje verlies je altijd'. De onderlinge vriendschap, want samen ben je niet alleen, is de rode draad van de musical. Dat gegeven blaast je niet van je stoel, maar mooi is het wel!