Matroesjka is terug en hoe: actueel en vlijmscherp

Geplaatst op maandag 24 december 2018 19:08
  • Lisa Loeb en Janneke Rinzema vormen Matroesjka. © Robin Alysha

Steenwijk - Een jaar geleden zou Matroesjka al in De Meenthe optreden met haar tweede theaterprogramma 'Brainwash'. De burn-out van Lisa Loeb (29) gooide roet in het eten. Dit seizoen zijn ze terug en hoe.

Locatie: De Meenthe (Vestzaktheater), Steenwijk
Aantal bezoekers: 120

De voorstelling 'Brainwash' begint met een keiharde oerknal. Het duo Matroesjka is verwekt en staat op het punt om geboren te worden. 'We wonen als een soort matroesjka in de buik van onze moeder,' verklaart Loeb de naam van het duo. Het is een origineel en ijzersterk begin van de anderhalf uur durende voorstelling. De vrouwen vragen is zich af of er leven is na de bevalling. Eenmaal geboren zingen ze het lied 'Lekker in de bubble'. Deze en de daaropvolgende liedjes hebben de cabaretières zelf geschreven. Iets wat je uitstekend aan hen over kunt laten. Beiden slaagden cum laude aan het Conservatorium van Amsterdam in de richting jazz-zang. Met het liedje #Imalive kregen ze een nominatie voor de Annie M.G. Schmidtprijs. Hun stemmen kleuren goed bij elkaar, hoewel het gezang af en toe wat schel klinkt.

Hilarisch

De sketches die Matroesjka brengt zijn actueel en vlijmscherp. Zo introduceert het duo een verrassende nieuwe kijk op de islam: 'I Slam'. Humoristisch is de dialoog tussen de twee vrouwen, waarvan de een haar kind niet heeft ingeënt (‘vaccinazi’) en de ander wel. Een tikkeltje flauw en over de top, maar ook hilarisch zijn de uitstapjes naar de snackbar. Bij het eerste bezoek koppelen Loeb en Rinzema moslimterrorisme aan de snacks: 'Wil je een big mekka met vrije meningsuitjes?' Later komen ze nog eens terug om verbindingen te leggen met psychische aandoeningen en seks: 'Heb je pas nog snacks gehad? Doe mij maar een Gilles de la kroket.' Het duo schuwt de confrontatie met de depressie en burn-out van Loeb niet, integendeel ze gaan er met gestrekt been in. Ze ruziën als Loeb haar pil nog niet heeft genomen en zingen het liedje: 'Zij was ziek in haar hoofd'.

Het decor, waarin Matroesjka speelt, is sober. De piano is het enig decorstuk. Meer heeft zij ook niet nodig. De moderne beats en bijzondere lichteffecten geven nog een meerwaarde aan het programma.

Overtuigend

De telkens terug kerende typetjes zijn de hoogbejaarde Tine en Clair. Als zij terugblikken op hun leven, doen zij sterk denken aan de beide portiers die collega-cabaretières Margôt Ros en Maike Meijer in 'Toren C' spelen. Overtuigend beelden Loeb en Rinzema telkens een ander personage uit. Zo is Rinzema een bekakte dame en Loeb een gigolo tijdens een seksvakantie in het lied 'Lekker met de loco's'.

Origineel zijn ook de teksten van hun 'Gebed tot Google'. In de laatste sketch, waarin de vrouwen een zelfmoordpil nemen, eindigen ze weer in een voor hen zelfde soort ondefinieerbare toestand als in het begin. Het maakt de voorstelling mooi rond. De vrouwen stellen de vraag: ‘Dus dit was het?’ In het 'Lied van ons demasqué' concluderen ze nog dat we allemaal uit de toon en van ons voetstuk vallen..