Oeuvre Bruce Springsteen krijgt prima gestalte in ‘Legendary Albums Live’

Door Wouter Bessels op Saturday 2 February 2019 00:14
  • Legendary Albums Live - Bruce Springsteen. © NDC/ Wouter Bessels

Steenwijk - De status van Bruce Springsteen als icoon in de popmuziek van de afgelopen halve eeuw staat als een huis. Dat geldt ook voor zijn tijdloze liedjes. Niet voor niets staat dit seizoen in de serie ‘Legendary Albums Live’ diens album ‘Born in the USA’ centraal.

Aantal bezoekers: 380

Het recept is bekend: een groep musici voert in deze reeks voorstellingen een klassiek popalbum integraal uit, aangevuld met ander bekend materiaal van de betreffende artiest. De formule werkt uitstekend in het theater. Net als vorig seizoen, toen Dire Straits’ ‘Brothers in arms’ centraal stond, is zanger/gitarist Erwin Nyhoff de voorman van de band. In de afgelopen jaren bewees de sympathieke muzikant al dat hij het werk van Springsteen bevlogen uitvoert.

Sneltreinvaart

Vanavond is dat in De Meenthe niet anders. Nyhoff is geknipt voor de rol van Bruce: stoer, vol bravoure en met het juiste Amerikaanse accent. Maar vlak ook de zes andere musici niet uit, zoals ex-The Scene toetsenist Jan-Peter Bast, gitarist Rob Winter en Powerplay-drummer Leon Klaasse, die vanavond voor het eerst - en ongerepeteerd - meedoet.

Het uit 1984 stammende ‘Born in the USA’ is commercieel gezien het succesvolste album dat Springsteen ooit uitbracht. De plaat staat bol van de hitsingles en spreekt bij het grote publiek tot de meeste verbeelding.  In een sneltreinvaart, in de sfeer van het originele album, speelt de formatie de plaat. Compact en vol energie. Echt verrassend wordt het pas bij ‘Dancing in the dark’, dat Nyhoff samen met zangeres/gitarist Wies Kavelaar als duet heel klein inzet, waarna alle remmen losgaan en Steenwijk volledig uit de stoelen komt. Om daarna vlak voor de pauze een gouwe ouwe als ‘Rosalita’ overtuigend neer te zetten, getuigt van durf en klasse.

Matig geluid

Wat gaandeweg een enorme smet op het optreden blijkt, is het matige zaalgeluid. Bas en drums overheersen en Nyhoffs stem verdrinkt - met galm en al - in een doffe en felle brij aan geluid. De klacht zoemt onder het publiek in de pauze rond en bij aanvang van de tweede set wordt dankbaar gebruik gemaakt van de onverkochte stoelen achterin de zaal. Je zou je als geluidstechnicus toch dan even achter je oren moeten krabben.

Muzikaal stapelen de hoogtepunten zich gelukkig verder op. ‘Point blank’ is zo’n verborgen Springsteen-pareltje, net als de elektrische versie van ‘The Ghost of Tom Joad’ en ‘Fire’, dat in de versie van The Pointer Sisters een hit werd, maar eigenlijk voor Elvis Presley was bedoeld. Springsteens én Nyhoffs grote held.

Een enthousiaste programmamaker Jan Douwe Kroeske zorgt vanaf het filmdoek voor de informatieve intermezzo’s die bol staan superlatieven (‘Bruce is de man van de tomeloze energie’, ‘de Shakespeare van de straat’) en wat unieke interviewfragmenten met Springsteen, maar die gelukkig nooit het tempo uit het concert halen.

Presidenten

Subtiel is ‘If I should fall behind’, waarin de bandleden voorop het podium staan en de zang door hen wordt afgewisseld. Zulke frisse invalshoeken tillen het concert naar een hoog niveau. Het aandeel aan Springsteen-songs van na 1984 is vanavond niet groot, maar ‘Working on a dream’ en ‘Lucky day’ passen goed in het thema van het centrale album. Hoe Amerika onder leiding van presidenten als Reagan, Bush en nu Trump hoop houdt op betere tijden. Helaas verslikt Klaasse zich in ‘Streets of Philadelphia’ dat hij lomp en met een te hoog tempo drumt. Van het oorspronkelijke, sombere gevoel blijft op deze manier niets over.

Buiten dat levert de groep een prestatie van formaat. De vonk slaat al snel over op de zaal, het is immers vrijdagavond, de meezing- en dansfactor is hoog en over de gehele linie is dit een tribute die, op een paar punten na, eer doet aan het origineel. Juist door af en toe die eigen invulling te kiezen is deze aflevering ‘Legendary Albums Live’ eentje om in te lijsten.