abonneer nu
Recensies

Barokopera Amsterdam brengt opéra comique in Ogterop

Geplaatst op woensdag 27 februari 2019 19:48
  • Barokopera Amsterdam. © Hans van den Bogaard

pinterestmail

Meppel - Drie opera's verwerkte Frédérique Chauvet in de enscenering van de voorstelling over Peter de Grote met Barok Opera Amsterdam. Opera's van Lortzing, Donizetti en Grétry.

Locatie: Ogterop, Meppel
Aantal bezoekers: 150
Waardering: ***

Tegenwoordig komen deze werken nauwelijks meer op het repertoire voor, maar een eeuw geleden waren het publiekslievelingen. We hoorden gezongen teksten in drie talen: Duits, Italiaans, Frans, en verbindende gesproken tekst in het Russisch. Gelukkig gaf de boventiteling uitsluitsel over de inhoud. Van oudsher opera's voor een groot publiek, met verkleedpartijen en jongleurs die het publiek vermaakten.

Ontmaskering

In de titel De ontmaskering van Peter de Grote verwijst Chauvet naar de verschillende rollen die Peter de Grote in zijn leven speelde. Ontmaskering op tweeërlei gebied: als onbekend persoon op de scheepswerf in Zaandam en op politiek niveau dictator of verlicht vorst? Een pastiche noemt Chauvet het samengesteld werk. Een potpourri van de hierboven genoemde opera's, met in de Ouverture bekende fragmenten van Moussorgsky, Tsjaikovski en het volksliedje Kalinka. Een vrolijk ratjetoe van bekende melodieën, waarin het achtkoppige instrumentale ensemble nog niet echt op dreef was. Vijf zangers - twee tenoren, twee maal basbariton en een sopraan - namen alle rollen voor hun rekening.

Door van jasje, mantel of muts te wisselen werden de mannen Tsaar Peter, deserteur Peter, gezant of burgemeester. Dat de ligging van een tenoraria niet altijd paste bij het stemtype van de man die op dat moment Peter was werd pijnlijk duidelijk in de hoge noten die de betreffende zanger nauwelijks haalde.

De van oorsprong Russische sopraan Valvara Tishina was overtuigend als verliefd jong meisje. Ook in haar verdriet over het vertrek van Peter bleek zij over een naturel talent te beschikken. Met haar frisse kwinkelerende stem leidde zij ons in haar moedertaal door de geschiedenis. Ondanks enkele mooie ensemble-delen en fraai gezongen volksliederen kwam het eerste deel van deze ' remake' over Tsaar Peter enigszins amateuristisch over. De kartonnen rekwisieten, de vele persoonswisselingen, het lang niet altijd zuiver en accuraat spelende ensemble maakten er geen topuitvoering van.

Lichtvoetig

Beter kwamen de delen uit de opera van Grétry uit de verf. De lichtvoetige stijl en zuiver ensemblespel zorgden voor een aangename kennismaking met een onbekend werk.

In haar liefde voor Tsaar Peter verraste de sopraan Tishina ons met een opvallende coloratuuraria. Bijzonder was de toevoeging van twee acrobaten. Een element uit de Comedia dell' arte, knap en speels uitgevoerd, zowel kinderlijk als betoverend.

Brug te ver

Frédérique Chauvet heeft tot dusver overtuigende onderwerpen uitgewerkt en op de planken gezet. Zij wekt in deze productie de indruk dat de veelheid aan composities over Peter de Grote haar over het hoofd groeide.

De link die zij wilde leggen naar het Rusland van nu bleek een brug te ver. Laat het zijn wat we zien: een luchtig gegeven, speels uitgewerkt.

Marjan Doorn

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.