Geplaatst op zondag 3 maart 2019 20:20
  • Pink Floyd Project. © Hans Zandberg

• Pink Floyd Project. © Hans Zandberg

Meppel - Progrocklegende Pink Floyd kan nog steeds op een enorme schare getrouwen rekenen. Een uitverkochte grote zaal van schouwburg Ogterop bewees dat vrijdag.

Locatie: Schouwburg Ogterop, Meppel
Aantal bezoekers: 480 (uitverkocht)

De Nederlandse tributeband Pink Floyd Project was neergestreken om de aanwezigen te vertellen over de bijzondere relatie van de Engelse band met Nederland. De bezoekers kregen waar voor hun geld, want inclusief de inleiding van Wouter Bessels voorafgaand aan het concert duurde de muzikale documentaire een dikke vier uur. Wouter is journalist, muziekfanaat en de auteur van de Nederlandse biografie van Pink Floyd. In de rol van bevlogen verteller over de Nederlandse tripjes en andere wetenswaardigheden van Pink Floyd leidde hij de nummers in. Chronologisch werden hoogtepunten uit het omvangrijke en gemêleerde oeuvre van de groep uit Cambridge gespeeld. Van de allereerste single Arnold Layne tot werk van de laatste officiële Pink Floyd studioplaat The Division Bell.

Akoestische setting

Pink Floyd Project heeft besloten om het repertoire in een akoestische setting te spelen. De reden daarvoor is dat je kleinere podia kan bespelen omdat je een minder grote batterij aan apparatuur nodig hebt. Echter, als je het repertoire van de originele groep kent weet je ook dat de arrangementen vaak breed uitgesponnen zijn met zware symfonische fundamenten. Krijg dat maar eens voor elkaar met je akoestische gitaren.

Pink Floyd Project lost dat voor een groot gedeelte op door het creëren van een, voor theaternormen, hoog volume. Dan krijg je automatisch een voller geluid en kom je dichter bij de originelen. Hier en daar krijgen de Pink Floyd-nummers een andere bewerking en juist daar wordt het interessant. Shine on you crazy diamond wordt uitgekleed en biedt een frisse kijk op de overbekende PF-song. En datzelfde geldt voor het iets minder bekende The dogs of war. Toch laat de groep een aantal grote kansen liggen als het gaat om de akoestische benadering. Er wordt te vaak gekozen voor véél in plaats van subtiel. Met zoveel aanwezige vocalisten was er veel meer uit de samenzang te halen geweest.

Tributeconcerten in het theater zijn populair en goed bezocht. Kwalitatieve aanvoerders zijn Her Majesty en The Analogues. Pink Floyd Project zit niet op dat level, maar is wel in staat om een boeiende muzikale documentaire te brengen met voor fanatieke Pink Floyd-adepten een aardig overzicht en voor de minder ingewijden een prettige kennismaking met de groep.

Achter me zat een jongen van een jaar of tien alle nummers woordelijk mee te zingen. De muziek van Pink Floyd overleeft op deze manier terecht de ene na de andere generatie.

Bert Middelbos