abonneer nu
Theater

Live-animaties op een miniatuurslagveld

Geplaatst op Tuesday 15 January 2019 14:59
  • Live-animaties op een miniatuurslagveld. © Joost van den Broek

pinterestmail

Meppel - Je kunt een speld horen vallen in de theaterzaal. Deze stilte is veelzeggend. Het publiek wordt op een indringende en tegelijkertijd poëtische wijze met de neus op de feiten gedrukt. De live animatievoorstelling De Grote Oorlog staat voor altijd op het netvlies gebrand.

Niemand in de zaal die de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) bewust heeft meegemaakt. En toch mag deze niet worden vergeten, vindt artistiek leider Pauline Kalker van het Rotterdamse theatercollectief Hotel Modern. ‘De Eerste Wereldoorlog was een hel, een mensenlevens verslindende oorlog. Ontelbare soldaten, veelal nog in de tienerjaren, zijn totaal onnodig omgekomen.’

Meegezogen

Wat oorlog met je doet als militair, is met geen pen te beschrijven. Oorlog is ook niet voor te stellen voor wie nooit aan het front heeft gelegen. En desondanks lukt het de makers van De Grote Oorlog al 17 jaar lang het publiek in de huid te laten kruipen van een oorlogssoldaat. Je wordt als toeschouwer volledig meegezogen in een levend landschap, een boerendorp dat door aanhoudende bombardementen verandert in een slagveld vol lijken. De ijzersterke verbeeldingskracht van de onzichtbare cast werkt verpletterend. Een bevroren been als kapstok, hoe morbide op papier, jij zou er in dezelfde situatie ook je tas aan hebben gehangen. Je bent gedwongen over lijken te gaan. Dat er grof geld zonder schuldgevoel wordt verdiend aan foto’s van een mensen in een zinkende reddingsboot, roept weerzin en tegelijkertijd begrip op.

Levensecht

Potgrond, peterselie, speelgoed, een plantenspuit en verroeste spijkers – met dat decor is Hotel Modern in staat een levensechte -op miniatuurformaat- setting neer te zetten. Ondersteund door special effects, oorlogsgeluiden live uitgevoerd door componist Arthur Sauer en hardop voorgelezen brieven geschreven vanuit de loopgraven van Ieper en omgeving. Het is opvallend dat deze brieven voor 90 procent over ditjes en datjes gaan. Kruipend over lijken maken de soldaten zich druk over een horloge die het heeft begeven en abrikozen die platgedrukt zijn geraakt.

Het initiatief voor deze veelgeprezen theaterproductie is destijds genomen door de Rotterdamse beeldend kunstenaar Herman Helle. Hij is de maker van diverse maquettes van de wereldberoemde architect Rem Koolhaas. Tijdens zijn militaire dienstplicht kreeg hij een miltrailleur in zijn handen gedrukt. Hij schrok ervan dat het schieten hem een kick gaf. Waarom gekozen voor de Eerste Wereldoorlog? ‘De Eerste Wereldoorlog heeft de meeste schade aangericht aan het landschap. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd voor het eerst op grote schaal massavernietigingswapens ingezet. Reden temeer om juist deze oorlog te herdenken,’ vindt Pauline Kalker.

De Grote Oorlog kent inmiddels een serieuze tourneetijd door Europa, China, Rusland, Egypte, de Verenigde Staten en Australië. In Nederland geldt De Grote Oorlog als de langst lopende theaterproductie. De houdbaarheidsdatum van deze voorstelling is schier oneindig. Op De Grote Oorlog raak je –bedoeld of onbedoeld- niet uitgekeken.

De Grote Oorlog is woensdag 16 januari te zien in Schouwburg Ogterop in Meppel.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Meppeler Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.